måndag 15 mars 2010

Längtan till Provence




Vid denna tiden på året är längtan till Provence som störst. Man vill känna solen värma och man längtar efter doften av timjan i skogen. Jag längtar till blomstermarknaden i Aix en Provence där torget är fullkomligt överfullt med blommor i alla dess färger man kan önska sig.


Det är vid denna tiden varje år som jag plockar fram Peter Mayles bok Hotel Pastis och drömmer mig bort. Jag läser boken samtidigt som jag färdas igenom de små byarna i Luberon och jag kan förnimma dofterna och höra språket. Kanske jag också kan starta ett hotel i Provence.....eller? Det kanske räcker med att hyra ut vårt nya rum i caven (när det blir färdigt). Det är också nu jag plöjer igenom alla mina gamla franska inredningstidningar, river ur sidor och klistrar in i min inspirationspärm! Låter helt knasigt, eller hur? Man kan ju tycka att jag egentligen vet vad jag vill, men fortsätter drömma. Drömmar är gratis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar