lördag 31 oktober 2015

Så mycket bättre

Vi är så nöjda och allt blev så bra. Trappan är jättefin.

Utmärkt hantverk
Resan med Norwegian från Köpenhamn gick någorlunda smärtfritt även om planet var lika knökafullt som Öresundståget. Allt detta handbagage! Flygvärdinnan upplyste oss om att vi var 189 passagerare ombord och endast 50 hade incheckat bagage. Vi var två av dessa. Eftersom det var så mycket passagerare med allt detta handbagage kom vi inte i väg i tid. Allt fick inte plats och fick lyftas ut för att packas bland vårt incheckade i bagageutrymmet. Ett tips till Norwegian: antingen sänker ni priset för incheckat bagage eller så höjer ni biljettpriset med ca 100 ;- och erbjuder alla gratis bagage för som situationen är nu är helt obegriplig.

Vi nådde byn sent på kvällen och myste med ett glas vin framför brasan innan vi städade oss fram till sängen för en välbehövlig sömn.

Lite lax, gravlaxsås och knäckebröd
Morgonen bjöd på fantastiskt väder och jag kunde inte låta bli att föreviga min favoritolivlund.

Härligt ljus
Dagen har mest bestått av att ställa i ordning och städa. Vi tog en inköpstur till St. Maximin och hann med av att njuta av en god kopp kaffe med croissant innan det var dags för operation städning.

Mannen med sin favoritmopp på vårt nylagda golv
Seriöst!
Grannens katt Mystiuqe på besök och får smaka på delikatess torrisar
Annars är det full Halloween stohej i hela byn. Dekorationer överallt och godistiggande barn drar fram genom gatorna. Allt dumle och dajm inköpt på Kastrup försvann i ett nafs.

Godisjakt genom byn
För en del år sedan var våra egna barn delaktiga i godisjakten. Att de inte kunde prata franska var helt oviktigt. Det gick lika bra ändå. Härlig tid!

Nu har mörkret sänkt sig över byn och mannen förbereder maten medan jag sitter utanför amerikanskans hus och bloggar. Brasan är tänd och kycklingen i ugnen. Det börjar bli lite kallt och stelt om fingrarna så nu ska jag traska hem. I kväll blir det fullt ös på Bistron med mat, sång och musik. Denna gång hoppar vi över och tar det lugnt efter allt städande. Min rygg gillar inte städning och jag fick lägga mig på äkta mattan och idka lite yinyoga. Happy baby och ryggen mår genast bättre.

3 kommentarer:

  1. Hej Karin! Så roligt att läsa om era förehavanden i ert hus! Jag och mannen sitter på flygplatsen efter en härlig vecka i Nice med omnejd. Vi har i 21 år kört varje sommar till olika platser i Var och hyrt av Gites de France. Nu när barnen är utflugna har vi äntligen vår egen plats att återvända till. Vill du veta mer så besök gärna vår blogg Vårt franska kök som du hittar med " boelochfredrik.blogspot.se" Njut av era dagar i Provence. Nu åker vi tillbaka till Sverige. Hej från Boel

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra. Jag kollar din blogg.

    SvaraRadera
  3. Härligt att höra. Jag kollar din blogg.

    SvaraRadera