tisdag 28 juni 2022

På väg igen


Vår trädgård är som vackrast när vi lämnar för Frankrike

Nu lämnar vi Skåne och Sverige igen och denna gång med bil genom Europa. Ett Skåne i bästa sommarskrud efter några dagar med med högsommar värme. Lagom för oss att öva inför Sydfrankrike. Vi är inte bortskämda med värme över 30 grader, men det blev några dagar med riktigt hög temperatur.

Det har varit aktiva dagar med högt tempo innan avfärd. Huset fullt av barn, svärsöner och barnbarn. Jag höll på att glömma dotterns katt som också varit inneboende även om hon mest varit ute på jakt och skrämt slag på alla fåglar i kvarteret. Vi har haft namngivning för yngsta barnbarnet och andra aktiviteter näst intill varje dag. Det är härligt med alla omkring sig, men också mysigt att få åka i väg bara vi två.

Höganäs kommun bjuder på ett stort antal roliga lekplatser


Kalas mest hela tiden

Handbroderade små Converse till lilla barnet

Lily Kerstin

Nu på väg mot Frankrike och St. Martin och vårt första strul blev redan i Rödby. - men snälla Scandlines var är betalstationen för oss med bizz? Den var borttagen och vi hamnade med alla som skulle betala med kort och kortbetalaren slutade fungera. Snacka om kaos och förvirring. Till slut steg jag ur bilen och gick fram och frågade om den var ur funktion och om vi skulle byta bana. - Jäe den virker ej. Jej må starte om den (danska).

-Okej, finns det någonstans vi kan använda vår bizz? - Den gule banen (danska). Okej, nu ska alla backa för att byta bana och det har fyllts på ett antal bilar som också ska backa. Vi lyckades ta oss till den gule banan och kom igenom för att precis hinna med båten.

Snälla Scandlines kan ni införa en egen bana för oss med bizz!

Vårt första stopp i Tyskland blev Birkenstocks outlet, avfart 14, för inköp av skor. Bra pris och värt ett besök.
Perfekt
Åter ut på Autobahn och i väg och det dröjde ett tag innan det var dags för paus och picnic. Tyvärr är de flesta picnic platser ganska smutsiga och känns sunkiga. Tråkigt, är det jag som inte minns rätt eller har det blivit sämre efter pandemin?

Rallarkorv för korvfantasten


Efter picnic var det dags för mig att överta ratten, men det blev inte många mil under min körtid. Det var mest kö hela tiden och vi körde i snigelfart innan Hannover. Avverkade 7 mil på 1,5 h. Efter kisspaus tog mannen över ratten och abonnerade på den tills vi var framme i Walldorf och hotell Vorfelder.
När vi checkat in och pratat tyska, vilket går väldigt mycket bättre än franska stegade vi i väg mot Restaurang Riviera med höga förväntningar, men så besvikna vi blev. Något måste ha hänt med restaurangen. En sådan usel service. När vi väntat på pastan i över 1 timme och jag frågade om det var något problem så fick jag ett snäsigt svar tillbaka att pastan ska vara fresh. Jo, jag vet, men 1 timme för pastakok. Vi gick därifrån besvikna och kan inte längre rekommendera denna restaurang till någon. Hädanefter blir det något annat ställe.

Pastan smakade bra när den väl kom, men då var mitt blodsocker väldigt lågt

I morgon efter frukost drar vi vidare med fullpackad bil. Det låter knasigt, men jag tog med mig min basilika till Provence. Kunde inte låta den stå hemma i Skåne och dö.

Snygg packning
Dags att sova i ett bastuvarmt hotellrum, men det är väl lika bra att gilla läget. Så här kommer det att bli resten av semestern. Varmt, svettigt och klibbigt!
Tveksamt om det blir något inlägg i morgon. Vi får se.







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar