fredag 1 juli 2022

Man blir förvånad

Hur förvånad kan man bli?

 Hur förvånad kan man bli? Det kanske behövs någon som fotograferar och gnäller för att saker ska hända. Alla sopor är borta, puts väck. Träffade kommunens allt i allo efter min promenad och han tittade inte direkt på mig utan fäste blicken en bit bort, men jag tackade honom och sade att det var propre.

Plockade som vanligt de sopor som ligger i min väg under min promenad.

Det mesta i byn är ju ändå vackert och man kan inte titta sig mätt på slottet som sticker fram ur skogen.

Rofyllt

Vackert olivträd och väldigt välskött trädgård

Mäktigt
Trädgårdsarbetet har fortsatt även i dag och vi hann med att klippa ett olivträd eller rättare sagt vi orkade bara med ett. De är vildvuxna och lite eftersatta eftersom vi inte varit här i våras, men nu ska de bli välklippta och fina igen. Jag gav mig även på ogräsjakt i den nya tomten även om vi ännu inte signerat köpekontraktet, vilket sker på tisdag. Då kommer vi att utöka vår tomt med 35 kvadratmeter.
 5 st papperssäckar fyllde vi med trädgårdsklipp och i morgon fortsätter tuktningen.

Hårt arbete

När mannen startade med klippning av olivträdet gick jag i väg för att plocka plommon och göra marmelad. Jag siktade in mig på plommonen som växer i lekplatsen redan när vi var här i maj och var så glad när jag såg att de fortfarande satt kvar på trädet. 
Undrar om detta är Mirabelle?

90 plommon, 2 platta vita persikor och 2 aprikoser
 
Avsmakning av marmeladen med färska croissanter

Till lunch blev det var sin macka eftersom mannen fått för sig att han ska dra ner på ätandet, men det kanske kunde vänta tills vintern, eller? Efter macka och Ramlösa åkte vi i väg för att köpa blommor till trädgården. Kom hem med 3 lådor vin, en pool till barnbarnet och en solsäng. Inte en blomma fanns att köpa, tomt och halvdött i trädgårdsaffären. Det får bli ny jakt på blommor i morgon. Jag vet sedan tidigare att det är en svår tid att hitta sommarblommor i juli, säsongen är näst intill över.
Man vill ju gärna att trädgården ska få något färggrant i mellan allt grönt. Det finns dock en Hibiskus buske som är vackert lila, men jag vill ha mer.

Rakt fram saknas lite färgprakt

Får nog förbli grönt om vi inte ska satsa fullt ut på jordförbättring

Vacker

Byn förbereder sig för kvällens underhållning med country och det vimlar av folk. Förutom presumtiva dansare är byn fylld med pilgrimsvandrare som övernattar på slottet för att vandra vidare i morgon. Väldigt speciellt att se dessa vandrare komma över heden, en del klädda i fotsida prästkappor och sandaler. Känns mäktigt och samtidigt märkligt. I kväll får de uppleva country. Det kommer att höras i hela byn och ingen kommer undan.


I morgon väntar nästa spektakel. Det blir can can ( heter det så?) dans som vanligt. En upplevelse i sig att det i denna lilla by ute på franska landsbygden bjuds på väldigt lättklädda damer som viftar på rumpan och skakar med brösten. Till detta bjuds det på lasagne, sallad, ost och efterrätt + vin och aperitif till priset av 25 euros. Maten serveras dock alltid väldigt sent så ät hemma innan för att undvika för stort blodsockerfall eller onykterhet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar