tisdag 5 juli 2011

Jag har badat



I dag har vi varit i Cassis och jag har badat inte bara en gång, inte två gånger utan fyra gånger. Vanligtvis när vi besöker Cassis är vattnet kylskåps kallt, men idag var det härligt. Det var även lagom stora vågor i dag. Vid något tillfälle vid tidigare besök har vågorna varit rejält stora och det är inte ovanligt att man kastas upp med vågorna på stranden utan badskor, bikiniöverdel eller bilnycklar som legat i fickan. Vi har i vår familj upplevt både det ena och det andra. Barnen har blivit av med badskorna, min mammas man blev av med bilnycklarna som låg i fickan i badshortsen (detta är en lång historia) och jag själv har kommit upp ur vattnet med bikini övedelen placerad på helt fel ställe. Detta är ingen strand för mindre barn. Jag är normalt en riktig badkruka och badar inte när temperaturen understiger ca 24 grader varken hemma i Viken, i Medelhavet eller någon annanstans, men i dag hade jag bestämt mig innan ankomst att jag nog måste bada i Medelhavet under semestern och nu är det gjort. När vi lämnade Cassis hörde vi på radion att vatten temperaturen var 25 grader, inte konstigt att det kändes helt underbart. Stranden i Cassis var fylld till bristningsgränsen ( knökfullt) av folk i varierande form. Här finns alla de sorter man kan tänka sig, smala, mindre smala, kritvita och mörkbruna. En del med bikini och andra topless. Jag tror att det är folk från alla Europas länder på denna strand och det franska språket blandas med danska, holländska och engelska.



Det har varit ett härligt väder i dag, ca 30 grader med en behaglig bris. I morse var det dimma i hela dalen nedanför byn efter gårdagens regn. När jag gick min runda i morse, vilket gick betydligt bättre i dag än tidigare, var slottet inhöljt i dimma och man kunde bara skönja siluetten, men längst upp på kreneleringen lyste solen. Det var som i en sagobok och man väntade bara på att prinsen skulle komma ridande uppför backen på sin vita hingst och rädda prinsessan i tornet. Tillbaka till verkligheten, inget sådant hände. Det var bara jag ensam ute och flåsade uppför backen. Snart är semestern slut. I morgon blir det en sista tur till marknaden och efter lunch ska vi måla den nygjorda öppna spisen. På kvällen ska vi inviga den tillsammans med familjen B, men vi skippar vedeldning. Det får bli värmeljus. På torsdag tar vi en sita cykeltur och därefter är det städning som gäller. Dessutom ska bilen börja packas och det är nu mannen brukar börja hyperventilera. Oj, oj, oj ...vi får väl se hur det går denna gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar