måndag 11 juli 2011

Post som väntar



Väl hemma igen väntar brev med räkningar från Frankrike. Vi får alla våra räkningar hemskickat till Sverige och det är ju bra alla veckor utom de som man är på semester. Hemma väntade husförsäkringen på vårt franska hus. Vi vet egentligen inte vad vi betalar för, men förhoppningsvis är det en basförsäkring som täcker själva huset. Det var i allafall det vi tecknade för 15 år sedan. Nu kanske vi hade behövt förändra villkoren, men vi orkade inte ta tag i detta denna semestern. Vattenräkningen låg också här och väntade. Inuti kuvertet fanns det också en blankett att fylla i om man önskar automatisk dragning från bankkontot varje månad istället för att betala en större summa mer sällan. Jag fyllde i och skickade blanketten och en check för denna betalning. Vi får väl se vad som händer. Jag har nämligen för mig att jag redan gjort detta en gång tidigare och det har inte hänt något alls. Ingen månadsbetalning. Nästa brev var från franska skattekontoret som vill ha betalt för soptömning. Det var bara att ta fram checkhäftet och starta ifyllandet. Jag tog min gamla franskbok till hjälp när jag blev osäker på stavningen. Det är inte alltid helt enkelt att stava till cent quatre-vingt euros.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar