onsdag 1 april 2015

Utvärdering

Mannen har gjort en utvärdering av vädret hitills och tycker att jag ska vara mer än nöjd. Jag måste nog hålla med. Söndag BRA. Måndag fullkomligt VÄRDELÖST. Tisdag BRA tills efter lunch, kvällen spöregn. Onsdag (idag) FANTASTISKT.
 Alltså övervägande bra väder.
Vi var i backen tidigt och på grund av att regnet övergått i kraftigt snöfall under natten var delar av systemet avstängt och ljudet av sprängningar ekade mellan topparna. De är duktiga på att spränga laviner och minimera risk för ras.

Iskall morgon, med mycket nysnö
Vi hittade bra och roliga backar även om en del var avstängt. Hittade en opistad backe som bjöd på lite puder och naturlig offpist. Visserligen bara över pjäxskaften, men det räckte för att få oss att jubla. Hur kul som helst.


Det blev många fina åk i dag och alltfler backar och liftar öppnade fram mot förmiddagen. Vår picnic fick intas på nytt ställe. Hela kyrkan var omringad av danskar. De behövde väl lite välsignelse de också.

Danski är stora här

Det är väääääldigt många danskar här och man hör det danska språket lika mycket som det engelska. Vi är garanterat ensamma svenskar. Ingen annan har lyckats hitta till denna fina skidort.
Nytt picnic ställe
Vi fixade ett nytt ställe där vi avnjöt vår medhavda macka i solskenet. Det blir inte mycket till picnic pga att man inte vill släpa på för mycket. Det får max plats en dubbelmacka och en dricka i min ryggsäck. Det räcker ett tag, men påfyllning behövs vid hemkomst. Det fick bli knäckebröd och rosevin.

Knäckebröd och rosevin på balkongen
Knäckebrödet fick jag med mig från huset i Provence. Det var något paket som yngsta dottern glömt äta upp. Inte helt nytt, minst ett år gammalt, men funkar alldeles utmärkt. Med skinka och paté fungerar allt. Det vi inte fick med oss från huset var hårshampo och hårfön. Någon som försökt föna håret med pjäxvärmaren? Jag kan meddela att det inte funkar speciellt bra. Håret är inte det snyggaste just nu. Satte upp det med en påsklämma i går kväll för att få lite höjd. Tja, funkade så där. Mannen tycker det kan kvitta. Hjälmen gör inget hår vackert. Kan vara sant.
Snart dags för mat och sedan är det inte långt kvar tills John Bulnd kommer och hälsar på. Vi hinner med lite fransk TV innan sömnen tar över. De har tjatat om sitt regionval sedan i söndags. Ingen hejd på eländet, men heja Sarkosy (stavas nog inte så)!


Glad Påsk
Glad påsk till er alla och grattis till pappa som fyller år i morgon. Denna torsdag då det är dags för en tur på kvasten till Blåkulla. Själv nöjer jag mig med en tur i liften och hoppas på fri sikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar