onsdag 3 januari 2018

Marknad

Vinteraktivitet i Provence
Skridskoåking är ett populärt nöje  bland fransmännen och här tar sig några fram hjälpligt över isen. Dagens temperatur gjorde åkningen lite svårt. Isen var fylld med flera centimeter av vatten och att trilla var inte att tänka på. Kolla in damen som håller sig i rinken! Hon tog sig runt isbanan på det sättet. Hasa sig fram och dyngsur på byxorna.

Dagens aktivitet var planerad att bli ett besök på marknaden i St. Maximin. Mannen är fortsatt krasslig och behövde sängläge och fervex, vilket gjorde att jag var tvungen att försöka lifta med någon annan för att kunna ta mig till marknaden. Ännu en gång har vi hyrt bil med endast en chaufför, mannen!
I dag vaknade jag med super duper energi och for ut gryningen för morgonpromenad.

Olivlunden i vinterskrud


Jag gick med raska steg runt byn för att därefter försöka få kontakt med någon att lifta med via whatsapp. Halv elva var Halmstadparet och jag färdiga för avfärd och mannen på väg till sängen för vila.
Det var den minsta marknad jag sett, men jag lyckades ändå inhandla en klänning. Av de 10 marknadsstånden som fanns så är jag nöjd med mitt fynd. Samma modell och material som klänningen som jag inhandlade i höstas och trivs bra med. Vädret var lite lurigt och klädställningarna for omkring i vinden och damen som sålde kläder svor ljudligt.
Snabbt ändrades marknadsbesöket till fika istället och vädret blev helt plötsligt soligt och skönt.

Fika i solen
Vi hann avnjuta en skön stund i solen innan avfärd hemåt mot byn. -Ja, det är väl inte riktigt hela sanningen för vi lyckades hitta en barnklädesaffär där vi inhandlade diverse kläder till våra barnbarn. Efter en krånglig betalningsprocess där vi skaffade oss medlemsskap för att få rabatt. - Ja, kluddigt värre, med mailadress, födelsedatum och namn på barn och knacklig engelska blandat med knacklig franska. Skönt när man pratar bättre franska som svensk än expediten pratar engelska.
Väl hemma igen var det mysigt att se att mannen hämtat sig och var påklädd. Vi får väl se hur länge det varar. Brasan sprakade muntert och kaffet var på gång. Nu ska jag hem och fortsätta läsa min nya bok med Nora Roberts, kidnapparen, svår att lägga i från sig. Det blåser rejält här uppe i byn och vädret känns ostabilt. Börjar bli lite kallt om fingrarna.
Mysigt att läsa framför brasan i förd Marc Jacobs kopior som morgonskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar