söndag 14 april 2019

Mannen åker i förväg

Mannen lämnade Skåne tidigt söndagmorgon för att åka i förväg till Provence och St.Martin de Pallieres. Med full lastad bil for han i väg denna kyliga aprilmorgon. Även om våren visat att den är på väg lyser frosten i gräsmattan.

Gårdagens vackra solnedgång över Öresund.


Påsken ska firas i Provence och därefter möts stora delar av familj och släkt i Toscana. Därav den blandade packningen. Det är bilbarnstol, sittvagn, gitarr och diverse artiklar för att mata och roa en skara med blandad ålder från 2 - 83 år.

välblandad packning



Systersonens gitarr upptar stora delar av baksätet.
Hur tänkte jag när jag inte tog bagage till barnens flygbiljett?  Här får jag nog tänka om på retur resan. Vi vill ju hellre fylla bilen med goda viner, olivolja och annat gott än en stor gitarr. - Nä, det får nog bli flyg för den.

Vi har fått rapport om vädret i St. Martin. Det är blandat precis som alltid i april. Kyliga nätter och kalla morgnar med dimma i dalen.

Det gör en glad när man får vackra bilder skickade från en kylig vårmorgon i Provence
Som vanligt är det ett dilemma hur man ska tänka med klädsel och packning. Tar jag med mig shorts kommer det säkert bli kallt. Tar jag med mig dunjacka så blir det garanterat soligt och fint. När jag tittar på min framlagda packning lär det bli kyligt. I år har jag satsat på sommarklänningar, jeansjacka och sandaler i min packning. Eftersom vår resa ska fortsätta till Toscana efter påsk har jag en övertro på vädret, men prognosen ser knepig ut. Förhoppningsvis kan en del ändras vädermässigt på 2 veckor.

När mannen anlänt till i St.Martin förbereder han förhoppningsvis huset, gullar med katten och fixar trädgården innan jag dyker upp. Vissa, sådana som jag, behöver jobba och dra in lön för att kunna hänga med medan andra är pensionärer med god pension. - jag klagar inte utan är glad att jag har och kan jobba för att kunna hänga med.
När mannen anlänt till byn kommer nästa rapport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar