söndag 6 januari 2019

Sista dagen

I dag är det sista dagen innan hemfärd för frun medan mannen fortsätter leva Provenceliv med allt vad det innebär. Läsa bok, kela med katten och elda i brasan och kanske en del annat. Är det tillräckligt med snö i Val d'allos så är nog skidåkning på agendan, men just nu är det tveksamt.
I dag har vi ägnat oss åt att vandra till grannbyn, Esparron. Lagom aktivitet efter lördagens kulinariska middag i vänners lag.
Vi lämnar byn välklädda i mössa, vantar och underställ eftersom det är kyligt och lite blåsigt i byn, men vi inser snart allihopa att klädseln är överdriven i den 14 gradiga temperaturen som skogen och heden bjuder på.

Lämnar byn för vandring mot Esparron
Det är en ganska enkel vandring genom skogen om man följer markeringarna hela vägen och inte gör egna avstickare. Det gjorde vi i fjol och det blev inte så bra då fick vi vända och börja om igen.

Lite väl mycket kläder, men bättre det än att frysa.
Framme i Esparron bjuder lekplatsen på en fin plats för picnic i solen. Alla åt med god aptit av sina medhavda mackor och jag fick beröm av mannen. - Goa' mackor du fixat frugan. Jag blir glad av att höra sådant eftersom jag inte är den bästa i köksregionen. Nöjda och glada vänder vi hemåt i solskenet över fälten. Det finns mycket att titta på under vår vandring och rundan tog lång tid eftersom mycket av det vi upptäcker ska studeras och diskuteras. Vi träffade på två tuppar och deras fruhöns, flera åsnor och en hel fårskock.

- Goa mackor, frugan!



Tuppar och hönor

Det tar tid att promenera när det finns massor av roliga saker att kommentera och diskutera. Vi gick 16 000 steg, 10,6 km vilket tog 3,5 h!

Fårskock med sin stora vita vallhund. Dock på avstånd och derav otydlig bild.
Vi stannade också ytterligare en gång för eftermiddagskaffe ute i fältet. Här langade amerikanska fram nyinköpta dagsfärska croissanter som vi alla glatt mumsade i oss. Dock variant miniformat, men väl tillräckligt. Just nu känns det så där att åka hem, men jag är fullt medveten om att jag inte kan njuta av detta om jag inte fyller på kassan genom att arbeta. Samtidigt vill jag hem och komma i gång med jobbet igen. Drömmer om dem var och varannan natt så det är nog dags för hemfärd.

Eftermiddagsfika
Vi upptäckte en hage med flera åsnor, vilka var väldigt pigga på att bli kliade på pannan. Det var både äldre åsnor och små åsneföl som uppskattade vårt besök. Så söta djur. De verkade så nöjda och lyckliga där de gick i solskenet.

Vad säger åsnan?
Det här var dagens aktivitet så här långt. Nu är klockan halv sex och mörkret börjar skymma över byn. Jag är färdig med min packning så nu väntar bara middag med mannen, några avsnitt från Scott & Bailey innan sovdags. I morgon bär det av till Nice och hem till Skåne igen. Vi återkommer igen i slutet av april för att stanna en vecka och därefter göra en avstickare till Toscana. Á bientôt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar