lördag 12 januari 2013

Pas de PUB = ej PUB ??


På min promenad runt byn passerade jag den här skylten utanför ett av husen längs med vägen. Texten på brevlådan kan jag tycka är något förvirrande för en svensk med bristfälliga kunskaper i franska språket. För mig är Pub ett ställe där man träffas tar en öl, pratar skit och försöker umgås, men huset där brevlådan finns liknar allt annat än ett ställe för alkohol och umgänge. Ett tag funderade jag på om det var ett skämt. Kanske deras vänner kommer på besök alldeles för ofta och de som bor i huset är riktigt trötta på sina bekanta som kommer för att festa och därför placerat ett tänkvärt meddelande redan vid brevlådan " detta är ingen Pub!"
Motion och reflektion är bra för hjärnkontoret och efter att passerat fler brevlådor med liknande budskap föll poletten på plats..........aha pub är en förkortning och betyder reklam. Nej tack till reklam!
Jag tycker nog att min översättning av budskapet var betydligt roligare!

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag är fransk och är gift med en brittisk-kinesisk kvinna. Vi bor tillsammans i franska västindiens ögrupp av Guadeloupe och vad du skriver där har hänt till oss. Min fru, som har läst den samma "pas de pub" meddelanden på en brevlåda undrade också vad det var för någonting. Roligt att jag få se din blogg och precis det samma sätt av bild hon fick ta flera dagar sedan.
    Min svenska är inte så god, ska kanske läsa mer artiklar från din blogg så att jag kan både läsa om Frankrike OCH förbättra mig i svenskan!
    Ben

    SvaraRadera
  2. Hej
    Du är bättre på svenska än vad jag är på franska. Vi kan hjälpas åt.
    Karin

    SvaraRadera