lördag 6 april 2013

Dags att avsluta semestern

Det är med vemod vi lämnar byn och avslutar semestern för denna gång. Sista kvällen tillbringade vi på Bistron i byn tillsammans med LoM och avnjöt en fantastiskt god middag bestående av köttgryta med ingefära. Till det det drack vi byvin ur karaff. Byns invånare betraktade oss nyfiket medan de spelade kort och drack pastis. Hmm undrar hur de kommer hem efter 7-8 glas pastis?
Huset skulle städas och piffas och allt tar tid. Hur man än gör tar det minst 2 timmar att packa bilen, äta frukost och städa det sista. Klockan hann bli halv tio innan vi kom i väg.

Påfyllnad av spolarvätska inför hemfärden

Vi brukar stanna för en fika efter avfärd redan i Larange som är en mysig by på vägen uppför bergen innan Grenoble. Larange har ett av de bästa bageri som jag vet och deras croissanter är är enorma och svåra att motstå. I år tillät vädret inte någon fika i solen så vi handlade snabbt på bageriet och drog vidare över bergen. Fika blev det efter Grenoble.


 Färden mot Walldorf där vi ska övernatta gick smärtfritt. Jag sov stundtals eftersom min nattsömn efter Bistrobesöket inte var det bästa. Drömde om jobbet och återvände mentalt till verkligheten i Region Skåne. Sovfritt mellan 03 och 05.30. Finns mycket att fundera och reflektera över.
Att passera Schweiz är som vanligt stökigt och bökigt. Hela deras infrastrukur har en del att önska och när man kommer fram till gränsstationen så står det någon "Nisse" och ska kolla in i alla bilar. Men hallå, vad glor ni efter?
Vi kom fram till Walldorf och fick vårt rum, men rökning verkar förfölja oss denna semester. Öppnade dörren till rummet och stängde snabbt igen. Ännu ett stinkande rum.
Tillbaka till receptionen och bad om ett annat rum, vilket de fixade snabbt och lätt även om hela hotellet var fullbelagt. Det blev middag på hotellet. Vi orkade inte promenera intill byn, vilket våra kroppar hade önskat.
Åt en jättegod mixed grill. Efter middagen somnade vi i matkoma.
Frukosten blev en extra kryddig upplevelse på semestern. En busslast med tyska pensionärer gästar hotellet och åt frukost samtidigt med oss. Första bordet vi satte oss vid blev vi bortschasad från med orden WIR SITZEN HIER. Mannen, min man, kallade frun för apa och vi  (jag) flyttade oss snabbt till ett annat bord. När jag lyckats fixa juice och satt mig till ro kommer nästa pensionär och säger att detta är mitt bord, är det ledigt här? Då är jag på krigshunör och meddelar på skoltyska att där sitter min man. De lufsar snällt i väg och tar ett annat bord. I nästa minut är det en äldre herre i sällskapet som tänker slå sig ner bredvid mig, men när han upptäcker att jag är en för honom en okänd kvinna flyr han snabbt vidare till säkrare jaktmarker. Herregud vilket ståhej vid en frukost. Vi frågade frukostvärdinnan om borden var reserverade, vilket hon snabbt förnekade. Bevare mig väl om jag blir en sådan pensionär som tror att de har bestämda platser till frukost.

Pensionärsbussen
Vi lämnade hotellet snabbt och det var min tur att köra. 20 mil är lagom för mig därefter tappar jag fokus och blir förbannad.
Det är roligare att leta nummerskyltar som har något att berätta.

Inte helt rumsrent
svenska kronor
Från Helsingborg?
En och annan lastbil fastnade också på bild. Denna svenska chaufför höll på att skapa problem för oss bilar bakom när han helt oväntat kastar sig ut i vänsterfilen och vi andra får stampa på bromsen. Fy skäms!



Tröttsamt beteende


En rolig bild på en söt hästsvans 


Hemma igen har vi nu packat upp och fyllt på i vårt vinställ. Snart dags att däcka under duntäcket.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar