söndag 23 mars 2014

Dagens åkning- "Sälen-72"

Dagens åkning associerar jag till när jag och familjen tillbringade sportloven i Sälen och föräldrarna manade på en för att utnyttja dagkortet i vilket väder som helst. På den tiden försökte vi hålla värmen genom att avnjuta en varm saft under lifthuset i Hundfjället efter att man störtat ner för backen på sina skidor med låg fästpunkt och hade man tur hade man fått hyra ett par Humanic läderpjäxor nere på macken i Sälen by. Det var tider det. Hela familjen packades i i folkvagnen för avfärd från Viken till granvägen i Sälen. Här bodde vi i stuga, 350:-/veckan, utan varmvatten och med utedass mellan snödrivorna. Vädret var mestadels som i dag här i Valloire, snö och utan sikt. Åka skidor gjorde vi i alla väder även om det var minus 20. Ja, förutom min lillasyster som kastade tefatet i Tandådalen och svor allt vad hon kunde - jävla snö! Hennes skidkarriär har varit frånvarande sedan dess.
Storasystern kämpade på och uppnådde gillande från föräldrarna när dagkortet var intjänat med råge. Kul hade vi. Byggde snögrottor, spelade kort och åt Marabou mjölkchoklad medan föräldrana roade sig med andra föräldrar i någon grannstuga.

Mannen tar ut satsdelar ur pistkartan och planerar dagens åk.
Ni som varit med vid tidigare skidresor vet hur planeringen är redan tidigt på morgonen. - Vi åker den liften, sen tar vi den liften, fika och någon ny lift. Den planeringen föll snabbt. Det blev fika ganska omgående.
Här slipper vi minusgrader á la Sälen, men snöfallet är stundtals besvärligt och blåsten hemsk. Åkningen är allt annat än tillfredsställande och jag blir stundtals yr eftersom man inte riktigt vet om man åker utför eller uppför. Skidorna jag hyrt var inte någon höjdare och mannen tycker jag får skylla mig själv. Hålla på att hyra skidor då får man räkna med att det blir hoddemög man får. Jag tycker nog jag haft bra skidor när jag hyrt tidigare, men denna gången blev det inte riktigt bra. Köpa skidor? Fyller inte jag år snart?
Vid lunchtid bytte jag skidor och fick likadana som mannens (det kommer nog inte mannen att hålla med om). Mina är röda och mannens är blå, men båda är Rossignol. Det blev faktiskt bättre skidåkningen även utan sikt.


Lägenheten är fin och jag har eget badrum. Badkar som tyvärr saknar propp. Besvikelsen var stor när jag siktat in mig på ett skumbad, men mannen tog fram gladpack rullen, fyllde hålet med plastfolie och jag kunde njuta av ett bad. Härligt!






walk in closet, 6 pers lgh för 2. Perfekt.

Mannens nya leksak
Liknar en jätteskorpion, men är en fantastisk uppfinning som torkar pjäxorna mellan åken. En bra hjälp mot gnälliga frusna medresenärer.

fryskyllingens pjäxor
Dagens sista åk blev det roligaste och vi gjorde något som vi förbjudit barnen att göra. Vi tog pisten ner till byn som var avstängd med ett jättenät och med en stor skylt där det stod FERMÉ. Några smågrabbar hängde på oss. Hela pisten för oss själv och endast med en föraning om att den slutar i byn. Vi hamnade utanför hotellet. Roligt, spännande och helt ofarligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar