torsdag 5 februari 2015

Jakten på den rätta kulören

Mycket att vår lediga tid går åt till att leta, fixa och köpa saker som hör till det nya köket i Frankrike. Vi har letat hållare till gardinstång på loppis, vedställ är på gång och just nu letar vi rätt färgnyans till köksluckorna.

IKEA;s originallucka
Jag har tidigare provmålat med en fantastiskt vacker röd nyans som påminner om en god côte du rhone och det blev väldigt lyckat på den nya köksdelen, men skar sig rysligt med ekskivan på den gamla delen av köket. Det såg förskräckligt ut. Det blev rödbrunt mot vinfärg. Jag ville byta bänkskivan, men då sade maken stopp. Nu är vi tillbaka på grön nyans ungefär samma som tidigare. Vår gamla köksinredning är laserad och passar väldigt bra i ett franskt lantkök. Tvärr har den utgått ur IKEA:s sortiment för så där 15 år sedan. Vi har inköpt vita luckor till de skåp som saknar dörrar i den nya delen och trodde att det skulle bli en enkel match för en händig målare. Jag kontaktade en målare som jag känner och fick ganska omgående veta att laserade luckor var både omodernt och dessutom svårt att kopiera förlagan. Nu blir det sprutmålning med närmast möjliga gröna nyans och förmodligen så innebär det att vi måste plocka med resten av de gamla luckorna hem till Sverige vid nästa besök.
Svårast är att välja nyans.
50 nyanser av grönt!
Mannen och hans arbetskamrater har svetsat vedställning modell á la inredningsmagasin. Den blir säkert tjusig när den får hjul och blir målad. Jag var nog inte helt snäll när jag drog liknelsen till matvagnen på sjukhuset. Bild kommer senare! efter hjul och målning och med ved i.
Det har ägnats en del tid åt att kontakta Skatteverket eftersom jag tycker att utbetalningen av ROTbidraget dröjer till vår franske hantverkare. Det visar sig att det skuldfrihetsintyg som bifogats inte var rätt sort utan ett nytt måste fixas. Allt tar sin tid, men förhoppningsvis är det rätta på väg mot Västervik och Skatteverket där. Krångligt är det, men det brukar fixa sig till slut. Det är tredje gången vi använder ROT avdrag i Frankrike och alla gångerna har det varit krångel. Fiscal är rätt namn på intyget.

2 kommentarer:

  1. Köksluckorna är nästa det enda i huset vi inte gjort något åt. Snart dags att sätta egen prägel på dem också, tror jag om jag tolkar hustruns uttalanden rätt.

    SvaraRadera
  2. Oj de smutsigt gröna tonerna blir säkert fina tillsammans med era roströda hönor. Ska bli spännande att se det färdiga köket.
    Hälsar Mme Fellni

    SvaraRadera