tisdag 3 januari 2017

Dagens utfärd inställd

Vi planerade vid gårdagens gemensamma middag att vi i dag skulle ta med amerikanskan på utfärd. Det finns en loppislada på vägen till St. Remy som borde tilltala henne men tji fick vi. Redan efter middagen i går klagade vår gäst på halsont och i dag på morgonen meddelade hon att vi skulle slippa alla nysningar och allt snörvlande. Det fick bli plan B och en tur till Cassis istället.

I väntan på middagsgäst

Salladen gör mig glad. Grön, krispig och fortfarande fräsch efter flera dagar i kyl.
Morgonen i byn var kylig, noll grader. Jag skyndade mig ut och promenerade för att hinna med dagens utfärd, vilket så här i efterhand var helt onödigt. Jag var glad över min nyonköpta mössa som skyddade mot den kyliga vinden. Olivlunden och soluppgången var ovanligt vacker i morse.

Vackert
 Jag är som ni säkert redan förstått näst intill besatt av den lilla olivlunden och dess olika utseende varje morgon.

Det är bara snön som fattas på Bistron
När vi beslutat att åka till Cassis istället var det bara att starta bilen och skrapa rutorna. Vilken tur att frugan hade en isskrapa i handväskan. Bara sådär av en slump! Nä det var faktiskt planerat. Man har väl varit med förr. Så tack Previa för denna reklamgåva den kom verkligen till användning.

Detta har vi ännu inte behövt göra hemma i Sverige

Cassis bjöd på sol och 10 grader och vi intog en god lunch i solen.

Vackert över Medelhavet
Ännu en vacker vy från hamnen


Stranden i januarisolen
Vi åt en jättegod lunch längst ut på kajen i hamnen och njöt av solen och den fina utsikten. En god fiskgryta och till entré god tapenade.
Hemmagjord tapenade


Efter maten strosade vi runt och shoppade lite små saker. Mannen började få känningar av sin onda hals igen och väl hemma däckade han på soffan med filt över.

Dunjacka för hund
Jag bör dra mig hemåt, elda och pyssla om mannen. Alla här i byn verkar vara drabbade av grippe /influensa). Hoppas att min vaccination fungerar. Nu är klockan halv sex och det är bäckmörkt. Dags att stänga ner.

Kväll i byn
Mot hemmet och brasan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar