torsdag 5 januari 2017

En stillsam dag

Vaknade ovanligt sent. Klockan var halv nio och sov vanorna blir senare och senare. Det är ett riktigt sjusovar väder även om solen skiner. Vinden viner runt knuten och temperaturen håller sig under 5 plusgrader. De fina hyacinter som jag planterat i krukan i fönstret har det jobbigt och i går flyttade jag in dem. Kanske hinner de slå ut med lite hjälp av värmen från brasan.

Endast fatet kvar i fönstret
Det blev promenad i morse även om klockan tickade i väg och jag fick oväntat sällskap och då inte av något vildsvin. När jag nådde olivlunden var det någon som ropade och jag blev både rädd och förvånad, men det var amerikanskan som också var ute på morgon rundan.

oväntat sällskap
Jag och mannen hade planerar på att försöka göra den där utfärden med amerikanskan i dag, men ingen av de två var speciellt pigga på någon åktur. De har inte riktigt hämtat sig från sin förkylning ännu. Vi gör ett nytt försök i morgon.

Det blev små pyssel i huset, vika tvätt, elda och en promenad för att leta tändpinnar. Tiden går så fort även om vi inte gör något speciellt. Vi var och handlade lite i Barjols och sedan tilllagade mannen den mest fantstiska omelett till lunch och knappt har man hunnit med lunch så är det dags för fika.

Det är mysigt att bara sitta och filosofera i köket. Jag är så glad för mitt kök med hönekakel.


Promenad i solen bland timjan i skogen
Jag hörde att det var snö i Stockholm och minus 10 i Skåne. Man ska väl inte klaga här i Provence, men nu går jag in till min brasa och min bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar