måndag 2 januari 2017

Vildsvin i sikte

På min hittills ända morgonpromenad utan mobil och således kamera får jag uppleva 3 vildsvin som korsar vägen rakt framför näsan på mig. kanske likabra att jag inte hade någon kamera för jag hade nog ändå inte blivit färdig till att ta någon bild. Det tog någon sekund innan jag insåg att det inte var bambis utan stora lurviga grisar som galopperade över vägen.
I dag är temperaturen uppe och nosar på 10 plusgrader men inte tillräckligt varmt för att fika ute. Solen har svårt för att ta sig igenom molnen.

Vacker utsikt över bergen på vägen mot St.Maximin
Dagens utfärd gick till St.Maximin för inköp av en ny yxa. Den gamla har blivit utsliten efter allt huggande för att hålla värmen och frun lugn. Äntligen är temperaturen inomhus riktigt behaglig och man kan njuta med sin bok i soffan utan filt om axlarna. All den kalla luften runt omkring drar över ryggen när brasan värmer framsidan på kroppen. Vi behöver en liten fläkt för att fördela värmen men det verkar inte fransmännen veta vad det är.
Efter inköp av yxa fikade vi inomhus på baren i St.Maximin. Alltid lika gott med en cafe creme och en croissant.

Go' fika
Väl hemma igen var det dags för invigning av yxan och uppresning i trädgården. Yxan fungerade perfekt till mannens belåtenhet men efter den ansträngningen blev det vila på soffan med bok. Han är inte helt återställd.
Jag fortsatte trädgårdsarbetet ensam med att kratta löv och rensa upp. Vi har upptäckt att grannen skaffat djur i källaren eftersom vi upptäckt spillning i vår trädgård. Jag tror att det är stackars fåglar som han har instängda där för att använda till jakt. Tydligen tror han att spillningen ska placeras i vår rabatt. Det kommer inte att ske mer, tro mig.
Ikväll blir det middagsbjudning och korv med potatismos står på menyn. Till detta ett gott vin och som efterrätt chokladmousse av mörk choklad. Det blir säkert uppskattat.
Dags att återvända inomhus eller hämta vantar. Det har börjat blåsa och jag fryser om händerna. Mitt tangentbord är urladdat vilket försvårar skriften.
Om ni undrar var Mystique är så har hon åkt på semester till sin mormor. Trist


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar