torsdag 28 december 2017

Det är nu man älskar sin Klippan yllefilt

Vi anlände på sen-eftermiddagen till ett kyligt hus i ett blåsigt Provence. När vi landade i Nice var temperaturen  elva plus grader och vädret var ganska behagligt i solen, men ju närmre byn vi kom ju sämre blev vädret. Det regnade, blåste och temperaturen blev lägre och lägre.

Kylslaget Provence
Det tog oss en timme att förvandal temperaturen i huset, + 10 till behagliga 17 grader. Man uppskattar sina yllesockor, luddiga fårskinns inneskor och sin flanellpyjamas.

Brasan i köket
Det var snabbt in med ved i kaminen fyr i brasan så att värmen kam  sprida sig i köket. Mitt uppdrag var att värma upp övervåningen och försöka få värmen att sprida sig in i sovrummet. Lyckades så där, men det är då man älskar sin Klippanfilt. Flanellbyjamas, duntäcke och yllefilt sen klarar man sig hela natten. God sömn blev det också till långt fram på morgonen. Sen är det bara att börja om och elda igen. Det blev absolut ingen morgonpromenad. Fy fanken vad kallt det är. 4 plusgrader och minst kuling. Det viner och knakar i hela huset. Härligt att sitta inne och äta frukost framför brasan.
Nu sitter jag ute och bloggar. Det går ganska bra om man bortser från att fingrarna håller på att stelna. Snabbbloggning!
I kväll blir der middag med gäster och de är egna medhavda inneskor som krävs. Golvet kommer nog inte bli varmt denna veckan. Vi utesluter sval champagne som fördrink och bjuder på vin chaud istället. Jag har redan förberett.

vin chaud
 Byn är julsmyckad upp över tänderna med tallar, rosetter och paket.


JUldekoration
Vinden har gjort att julen redan rasat ut
Tack för i dag. Nu är batteriet slut och mina fingrar också.

1 kommentar:

  1. Så mysigt med brasa och ullfilt! Vi kom i em till en lite kylig lägenhet men det räckte med solljus och lite elelement så var här skön temperatur. Nu blir det kurera förkylning för mig. Mannen hittar nog någon liten utfärd i morgon om jag känner honom rätt...

    SvaraRadera