fredag 29 december 2017

Vinden har lagt sig

I dag har vinden mojnat och katten har äntligen dykt upp. Hon har tydligen varit på julledighet med familjen och var hemma hos oss framför brasan så fort de bromsat in utanför huset och öppnat bildörren. Det går ingen nöd på katten när vi inte är här. Hon är rund och go'.

Nöjd katt
Även om temperaturen fortfarande är samma som i går, +4 grader så känns det betydligt behagligare att vara utomhus. En kort promenad runda har jag avverkat nu precis innan solnedgång. Det är ljusaremycket längre än hemma och större möjligheter för att vara ute och skaffa D vitaminer.
Efter pyssel, städ och plock i morse for vi i väg till Maison du Monde för att  leta efter en liten lampa att ha i köket, men kom hem med champagne, tändblock och champinjoner. Jaja, lika bra det. Alla lampor var ruskigt fula.

Kläder för kyliga franska hus
  Ja, det finns skiftande utbud i mataffären. Funderade en kort sekund på en fleeceponcho med rosa prickar, men insåg att det nog var lite överkurs. Kanske något för en frusen fransyska? Inget för en skandinav uppväxt med kalasbyxor  ull och Lovikavantar.

Alperna bjuder på fantastiskt med snö för de som har möjlighet till skidåkning. Det har vräkt ner de senaste dagarna och förhållandena är verkligen god.

Utsikt över alperna från vår gata
Nu faller ett tunt stilla regn över mina fötter och min dator. Nu tar jag min tillflykt till  ett torrare ställe, inomhus. Dags att läsa slutet på min bok, Systrarna Tides sista sommar av Hanna Richell. Rekommenderas varmt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar