fredag 1 november 2019

Vilodag

Här i Frankrike är det helgdag i dag den 1 november och allt är stängt och alla verkar försöka vila sig i form efter gårdagens Halloweenfest. Allt är stilla och tyst.
Vi trode att vi lyckats slippa alla godisjagande barn eftersom det förra lördagen var fullt ståhej i byn med lekar och godisjakt för alla barn utklädda till diverse olika spöken, men vi hade tydligen fel. I gårkväll var det dags igen. Då hade Bistron i byn fixat gemensam Halloweenfest för lite äldre barn och det var tävling i att samla olika godis sorter. Svårt att komma undan när man bor på "huvudgatan" i byn där alla passerar. En efter en bankade de olika spökena på vår dörr och den ena godispåsen efter den andra försvann. Även mannens godast choklad med nötter gick åt. Artiga och trevliga var alla barnen så det kändes bra att dela ut godsaker.

Naturligt Halloween spöke på grannens fuktskadade yttervägg

I dag var morgonen lite kyligare än vanligt och dunvästen fick åka på vid morgonrundan. Morgnarna är underbart vackra när dimman ligger i hela dalen och byn ser ut som den vilar på molnen.

Byn insvept i dimma.



Solen försöker tränga sig igenom dimman nere i dalen.
I går efter att jag bloggat hade jag tänkt och jag provade också att gå ut i skogen för att plocka bär till marmelad, men jag vände. Det blev för mörkt och skumt. Blev en runda på vägen upp till slottet istället. Det var gudtjänst i kyrkan och det är ovanligt att man ser ljuset genom fönstren. Vackert!

Upplyst fasad på kyrkan.



Här ser man ljuset i kyrkans runda fönster.
I dag på förmiddagen följde mannen med mig för att plocka de vackra röda bären som jag tänkt ska bli god marmelad. På franksa heter bären Arbouse, ingen aning vad de heter på svenska. Vi är ensamma om att plocka, vilket ger mig känslan av att det inte kommer att bli den godaste marmelad. Hade fransmännen gillat bären hade nog alla varit plockade. Dottern är övertygad om att vi kommer att bli förgiftade och ligga döda här inne i huset. -Äsch nej det tror jag inte.

Plockning, kokning och färdig marmelad.
Jag har smakat på koket och kanske finns det en anledning till att vi bara hittade recept på gelé. Det skulle säkert ha silats för nu är det tusen miljoner små "frön" i marmeladen och de sitter mellan alla tänderna och gelé silar man ju oftast och det blir n klar och fin massa. Vi har ändå ingen silduk så då hade det inte blivit något alls. Vi ska testa marmeladen i kväll till osten och återkomma med rapport.

Snickaren kom som väntat i förrgår. Han skulle komma kl.16, men dök upp halv tre! Väldigt ovanligt att hantverkare kommer i tid i Frankrike och ännu mer vanligt att de kommer någon timme efter utsatt tid, men det måste vara unikt att någon kommer mer än en timme för tidigt. Vi var på promenad och fick telefonsamtal från Madame.
 - Snickaren sitter här hos mig, skynda er tillbaka. Det var bara för mannen att älga i väg medan vi fortsatte strosa runt på byns kyrkogård och ägna oss åt historia.


Snickaren i full färd med att ta mått till nya fönsterluckor.
Denna dag är utfärdsfri och någon slags vilodag, helt plötsligt blev det söndag på en fredag. Jag har ägnat mig åt att tvätta, dammsuga och snart tror jag att jag ska fixa en äppelkaka. Marmeladen verkar inte bli en hit så jag gör nog något annat gott som vi kan fika på. Snart är det dock för sent för fika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar