torsdag 31 oktober 2019

Helt plötsligt torsdag

Nu är det helt plötsligt torsdag och var tog onsdagen vägen?- Ja, yngsta dottern har redan klagat och påtalat att jag inte sköter mitt uppdrag, men i går fanns ingen tid för att ägna sig åt att blogga. Efter promenad i ett ännu dimmigare Provence än dagen innan begav vi oss till marknaden i St. Maximin.

Solen skymtar genom dimman.
Även om dimman låg tät över byn på morgonen blev det en solig och varm dag. Jag hade till och med väldigt lämpligt hittat en T-shirt i min garderob. Vi strosade runt på marknaden köpte lite frukt och grönsaker och avslutade med en god lunch i solen.

Mannen gillar kyrkobesök. Vi tände ett ljus i Basilikan i St. Maximin och tänker på er som vill få en tanke från oss.


 Vi mötte mötte upp några vänner från Cannes i St. Maximin och tillsammans lämnade vi marknaden tillsammans mot vår by. Det blev promenad, fika på slottsmuren och en god middag framför brasan.

Utsiktsplatsen i Slottsträdgården. Man kan skymta La Verdiére.
Under vår promenad stötte vi åter igen på de här vackra bären. Vi har googlat fram och tillbaka och kommit fram till att de är släktingar till lichifrukt. Nu ska jag ut och plocka och försöka göra marmelad på dessa i stället för kvitten med mask. Jag har ju syltsockret kvar i skåpet.

Det blev en trevlig kväll och vi njöt av mannens nya paradrrätt, Coq au vin med vitt vin, riesling. Smakar väldigt gott. Förutom huvudrrätt blev det som vanligt en massa annat att tugga på. Oliver, ost, frukt, chokladmousse och till detta champagne och vin.
I dag, torsdag har vi ägnat hela dagen åt nya utfärder och väl hemma igen slocknade mannen på soffan och jag skyndade mig ut på bänken utanför Mairie för att snylta på byns internet innan mörkret sänker sig. Måste hinna plocka bär också. Nu blir det stressigt. Första stoppet på vår utfärd var keramikfabriken i Varages där våra vänner inhandlade diverse tallrikar och annat, nästa stopp var Brocante i Barjols där en del saker smög sig ner i shoppingbagen. Efter Barjols blev det Chateau Berne där vi intog en fantastisk pizza. Vi hade också möjlighet att smyga oss in på hotellområdet för att se hur det ser ut. Grinden var öppen och jag var snabbt inne.




Vårt sista stopp var Maison des Vins i Les Arcs ( vid A8:an) nära Lourges där det finns cirka 800 viner att välja mellan. Inte konstigt mannen hamnat i dvala på soffan. Vännerna styrde mot Cannes och är säkert också färdiga för vila.

En antik hundkoja 

Trevlig Brôcante utanför Barjols

En av de godaste pizza jag ätit fylld med svamp och lite bacon. Jag fick hälften med mig hem i en kartong.
Hotellets pool

Poolhäng

En del av trädgården

Det här hotellet på Vingården Berne skulle man önska att man hade möjlighet att få övernatta på. Det är så fint både hotellet, men framför allt omgivningen med pool, spaavdelning och en härlig natur runt omkring. Passar utmärkt om man vill fira något speciellt och har stadd kassa. Goda viner har de också, men i en hög prisklass. Dagens väder har vait molnigt, ca +16 grader och en del regn, men vår utfärdsdag blev endå en bra dag.

3 kommentarer:

  1. Skönt ni har så fint väder, man behöver lite påfyllning av ljus på hösten- vintern. Lycka till med marmeladen.

    SvaraRadera
  2. Är det inte ett smultronträd på bilden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att bären heter Arbouse på franska, men kanske heter det smultronträd på svenska.De ser ut som stora smultron och är fulla med sådana "frön"

      Radera