tisdag 29 oktober 2019

En vanlig tisdag i Provence

Som de flesta dagar börjar dagen med morgonpromenad. I dag var det väldigt dimmigt utanför fönstret, men så fort solen kikat över bergskammen så lättar dimman och denna vanliga tisdag i Provence blev ännu en solig och varm höstdag.

En dimmig men vacker morgon

Det blev en trevlig kväll i går med middag för amerikanskan som lämnar Provence och reser hem till Trumpland denna vanliga tisdag. Vi åt en god pastarätt som mannen tillagat och till detta blev det rosévin. - Ja, jag gillar ros´vin året om. Förutom huvudrätt blev det både ost och chokladmousse med färsk frukt. Kvällen blev inte speciellt sen och jag var ute på promenad tidigt i morse.

Gårdagens dukning 
Efter promenad och dagligt besök hos Madame bytte jag om igen till morgonrock, åt frukost och hasade runt. Jag gillar att befinna mig i morgonrocks mood, äta frukost och ta det lugnt. När sen morgonrocken är utbytt mot vanliga kläder är det ingen rast och ro.
Alla i byn ska byta leverantör av vatten och nu ska vi fylla i blanketten. En del förstår jag och en del har jag fått hjälp med. Det gör ju inte saken bättre att blanketten är utskriven från en vanlig skrivare och texten är pytteliten och färgen har nog varit på gränsen till slut. Här ska allt möjligt märkligt fyllas i och även mätarställning. Det var bara för mannen att assistera och krypa in i skåpet för avläsning. Mätaren går inte att läsa av utan man måste ta en bild med mobilen fär avläsning. Märklig placering av mätaren, men jag har för mig att det var väldigt dyrt att flytta den när vi byggde om köket. Mätaren fick därför vara kvar där den satt och hamnade plötsligt väldigt knepigt under köksvasken.


Komplicerad blankett




Mannen försöker fånga mätarställningen på bild.

Blanketten är i väg skickad och i dag har det plötsligt hänt mer överraskande saker. Vi behöver nya fönsterluckor till vardagsrummet och vips fixades det en träff med snickaren. Klockan fyra i morgon ska han komma. Därefter är även byggmästaren vidtalad via telefon för att bli informerad om att vi fortsatt väntar på en devis till vår framtida terass. Vårt byggnadstillstånd håller i 2 år så vi har fortsatt gott om tid, 1,5 år.
Efter allt ifyllande och alla telefonsamtal hit och dit åkte vi till St. Maximin för att köpa ved och lite annat. Det var erbjudande på ved på Bricolage. Köp 2 säckar och få en gratis! Ett bra erbjudande i ett land där ved är hiskeligt dyrt. Vi har ju ved sedan innann, men det är alltid bra att ha torr och fin ved inomhus när man kommer tillbaka efter jul.

En affär fylld med Bio-varor
I går vid middagen diskuterade vi var man kan köpa bipollen, något som vi fick smaka på VillaJuli. En tesked om dagen och livet levererar! Vi har sett att det finns en ny affär mellan rondellerna vid infarten till St.Maximin och stannade för att kolla läget. Hur förvånad kan man bli när dörrarna öppnade sig. En hel stor affär med jättefina varor och vilken ordning. Lite tveksam blir man ändå till ordet BIO, hur är det kalibrerat? Finns det så här många olika sorters varor som är BIO? Bipollen är i alla fall inköpt.
Vi hann med en fika med kaffe och croissant och som alla dagar är man klädd för varmt. Med långärmad tröja fick jag sitta under parasollen. Det är ett sådant fantastiskt väder med sol och temperatur upp mot 25 grader. När vi kom hem och ätit lunch tog vi en promenad genom skogen och vidare ut mot vinfälten.

Testar en ny stig från byn ner till vägen. 


Vi träffade på familjen åsna under promenaden. De är så sällskapliga och trevliga djur.


Vinfält i höstskrud.

Nu har mörkret sänkt sig över byn och mannen förbereder mat till i morgon då vi får övernattande gäster. Jag har fått uppdraget att fixa kvällens mat. Nu blev ni allt nyfikna, men jag tar min nya paradrätt. Ugnsbakade tomater med basilika, italiensk korv och till detta pasta. Nu måste jag nog ta tag i mitt uppdrag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar