fredag 25 oktober 2019

Champagne?

Champagne? sade mannen. - Ja, champagne sade jag. Här har jag helt klart varit väldigt otydlig och inte talat om vad jag önskade utan bara tog för givet att det skulle serveras champagne. Det har det ju varit vid flertalet ankomster tidigare, man då har jag nog talat om mina önskemål. Väl framme i huset vid nästan midnatt blev det ändå lax, ost och istället för champagne serverades det vit bourgogne och jag var hur nöjd som helst. Katten har inte intresserat sig det minsta för min ankomst.

Smakade gott mitt i natten
Morgonen startade sent. Jag vaknade halv 9 och var ensam i sovrummet. Mannen är inte van vid sjusovare och inte jag heller, men jag behövde väl en sovmorgon. Efter frukost packade jag upp och funderar fortfarande på hur jag tänkte när jag packade, 3 tröjor, 3 klänningar, nylonstrumpor och pumps! Vart tror jag att jag skulle? Inte till en stilla by i Provence utan uteliv och skulle det mot förmodan vankas uteliv är nog nylonstrumpor och pumps inte rätt klädsel. Här gäller mer fleecetröja och pants om man ska följa dammodet från byns gemensamma bänk. När allt var upp packat ur väskan och jag fixat och flyttat om en del saker som mannen tycker är perfekt placerade så blev det en kort tur i byn. Hur lycklig kan man bli när man får se att blommorna som jag planterat i byn när vi skulle hem efter semestern i somras är frodigare än någonsin.

Fantastiskt fina blommor. Tack till den som skött dem.
På vägen mot affären vid Seillon varnades det för översvämmning efter onsdagens skyfall. Vi chansade och fortsatte mot St. Maximin. Det är ju lätt att tänka att någon fransman glömt att plocka bort skyltarna och mycket riktigt var det nog så för det fungerade utmärkt att köra. Men om man ska dömma av allt vattnet runt omkring på åkrarna och i vinfälten har det nog inte varit framkomligt under onsdagen. Det var en hel sjö intill vägen.

En sjö av regnvatten
Hyper U i St.Maximin har nog fått storhetsvansinne och bygger ut till någon slags Mammut storlek.

Större och större för varje gång vi anländer
Som vanligt hamnar man förr eller senare i vinavdelningen och även i den mer onyttiga avdelningen. Här är det redan förberett för jul.

Gott i gott gott!

Nu bli det promenad i ett härligt väder + 20!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar