lördag 19 oktober 2019

Det dröjer

-Ja, det dröjer fortfarande tills det är min tur att checka in och styra näsan söderöver. Mannen delar gärna med sig av bilder på hur "enformigt" och "tråkigt" han har det i byn och jag tar tacksamt emot bilder som visar hur han försöker mysa till det i sin ensamhet. Förvånad över att han tänt levande ljus till middagen, men jag tror det har sin förklaring i att han använt ljusen till att få fyr på tändblocken till brasan. Men det ser absolut trevligt ut. Jag är så glad för mitt honungsgula porslin från Varages som tyvärr inte finns i den färgen längre. Fransmännen är ju mer glada i lila, ljusgrönt och turkost porslin. Jag höll ju på att glömma cerise.

Ser ju nästan mysigt ut
Han gör så gott han kan, Jag gillar att han i bakgrunden redan förberett för frukost (hahah) och endast vatten till maten. - verkar skumt!

I dag har vädret varit bättre här hemma i Viken än i St.Martin, men mannen valde ändå att åka en tur till Aix en Provence. Väl där var vädret sommaraktigt med +22 grader och sol. Förhoppningsvis en trevlig tur med kaffe och croissant på någon av stadens alla uteserveringar och kanske även en god pizzabit från något av pizzastånden. Aix är aldrig tråkigt. Jag hade det absolut tråkigare hemma. Ingen croissant och ingen pizza!
Annars verkar han mest roa sig med trädgådsarbete. Blåregnet trivs fantastiskt bra och växer hejdlöst. Det är bara att klippa och klippa för att det inte ska ta över hela vår lilla trädgård. Olivträden ser enorma ut. Tur vi bara planterat två stycken.

Bra jobbat! Nu ser man ju marken.
Våra grannar verkar tro att trädgården är deras lekplats när vi inte är på plats och en del av våra tillhörigheter har hamnat på deras balkong. Det är bara att knacka på och hämta tillbaka, men känns lite knepigt. De kanske kan få ha vår ljuslykta om vi får ha deras katt. Får fundera!
Vi har planerat en helg på Villa Juli som ligger nära Grasse för att fira en högtidsdag för en av våra vänner, amerikanskan. Tyvärr har det uppstått ändrade planer som förhindrar några att delta. Vi önskade flytta vårt besök längre fram i tiden, men det gick inte utan halva gänget får roa sig utan den andra halvan som tyvärr fick åka hem akut till Sverige. Tråkigt, men tydligen bara att gilla läget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar