söndag 8 januari 2023

Regnig dag i Provence

 En regnig och dimmig dag då molnen legat i höjd med träden. Gav mig ut i morse och blev rejält blöt innan jag kom hem.



Inte bara sol och värme i Provence

Temperatur runt 8 plusgrader och vindstilla gör ändå att det fungerar att få ut mannen på en kort promenad. Fick dock locka med varm äppleglögg vid hemkomst. Funkade bra.

Ont om glöggkryddor, men lyckades få ihop lite pomeransskal, nejlika och stjärnanis från gömmorna

Härligt gott tillsammans med sista biten av Saffranskakan

I dag är min sista semesterdag för denna gång om man bortser från min resdag i morgon. Det har varit en behaglig och vilsam ledighet med många steg varje dag.
Ett snitt på minst 15 000 steg. Det gör ju att ledighet ger bättre hälsa än arbete, tänkvärt.

Byn är tom på folk eller så kurar de inomhus när jag är ute. Ser knappast en själ. I morse när jag promenerade såg jag varken bilar eller människor.  Helt dött. Inte ens rådjuren var ute.

Tomt på både folk och djur

Dagen har varit lugn även om mannen tycker jag fixar för mycket. När jag fixar och pysslar tycker han att jag borde lugna ner mig. - hur ska du kunna bli pensionär? Inte vet jag, får kanske börja träna, men på vad då? Ska skaffa mig ett stickprojekt. När jag inte  pysslade och fixade så läste jag faktiskt en bok i soffan framför brasan, vilket  funkade bra. I bland funkar det.


Tredje boken om August Strindberg, bra bok.



Även när vädret visar sig från den mindre behagliga sidan är byn vacker.


Slottsträdgården


Vårt fikaställe när solen skiner 

Nu dröjer det ett tag tills vi sitter här igen. Verkligheten knackar på och vi ska hem och ta tag i det ena jobbigare än det andra. Livet är upp och ner, mest upp men ibland blir det djupa dalar i verkligheten. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar