måndag 2 januari 2023

Vad gör vi i dag?

 Ja, inte har det blivit mycket aktivitet i dag. Morgonpromenad som vanligt, men kände mig lite seg efter gårdagens långa vandring. Det är mörkt till åtta på morgonen så promenaden gör ju att det blir sen frukost och i dag tog vi det väldigt lugnt. Bestämde mig för att eftermiddagen skulle ägnas åt bakning och nu sitter jag här sent på eftermiddag och väntar på att skapelsen ska bli färdig.

Fick låna en Lantliv av Madame och nu ska jag försöka baka denna vackra saffranskaka.

Vi var tvugna att starta med att åka och handla efter frukosten. Det saknades en del ingredienser till mitt projekt och även om vi handlade hittade jag inte mandelmassa och skorpmjöl. Jag chansade på att mald mandel kommer att funka. Vi får väl se. 

Innan ugnen, vacker färg

I ugnen 




Ute ur ugnen
Nu väntar glasyr och sen är det bara att smaka på underverket
Nu tar vi en paus i baket för promenad innan det blir mörkt.

Vart är vi på väg?


Nu är vi åter tillbaka efter en spännande runda i skogen.  Jag lurade ut mannen på en väg som jag aldrig tidigare gått på och visst blev lite svårt att veta om vi skulle hamna på rätt sida om byn eller i någon annan by.
Väldigt färska vildsvinsspår


Vi hade tur och lyckades hitta en stig som vi trodde skulle leda oss tillbaka till byn innan mörkret hann sänka sig. Mannen blev lite osäker och kunde inte låta bli att ta fram Google map, men

till slut kom vi ut på vägen till byn och kunde lugnt traska hemåt igen. 

Vi möttes av en vacker solnedgång när vi kom ut ur skogen 
 
Nu är mannen lugn. Mot civilisationen

Väl hemma igen var det bara att starta med att göra glasyr till kakan. Vispgrädde och vit choklad som värms upp och kyls ner för att kunna ringlas över en sval kaka.
I väntan på glasyr

Jag delar med mig av receptet innan jag ens smakat kakan. För att få ut mer av smaken från saffranet blandade jag den med lite konjak. Risken är att jag tog för mycket. Kakan doftar gott av konjak.

Förstora texten och gör ett försök

Nu har jag kämpat med den där glasyren, kylt och åter kylt. Kunde inte hålla mig längre. Nu i efterhand tror jag vanlig glasyr med florsocker och vatten hade funkat bättre, men jag är inte den händigaste i köket. Kakan med glasyren är nu ute för avkylning på den franska balkongen. Ska provsmaka efter middagen. Återkommer i morgon.

Lite nöjd är jag dock, min är inte lika brun på ytan. Hittade inte skorpmjöl tog kokos istället. Kanske en hit, vi får se


Årets första tulpanbukett. Alltid lika härligt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar