lördag 7 december 2013

Dags att värma upp bloggen


Nu är det dags att börja värma upp bloggen inför nästa trip till Frankrike och Provence. Fastighetsskatten är på väg att betalas. Det är den gammaldagsa vägen med checkhäfte som gäller. Förhoppningsvis har jag lyckats stava rätt till summan. Konstigt nog är det alltid något med 88 i summan. Denna gången körde jag fritt fall. Orkade inte gå och hämta min gamla franskbok för att kontrollera stavningen. Vi får väl se vad fransmännen anser. Någon gång har vi fått tillbaka allt eftersom endast mitt namn fanns med som underskrift och just då tyckte någon nitisk administratör i Rians att båda våra namn skulle finnas med. Vid alla andra tillfällen verkar inte frun ha så hög status, men det är klart signaturer är något av en fransk favorit. Ju fler desto bättre verkar vara ett franskt motto!
Vi ser framemot att komma tillbaka till vårt lilla hus, sitta framför brasan och njuta av flertalet goda middagar. Efter nyår har vi bokat in oss för skidåkning i Vars. Två nätter på hotell och förhoppningsvis snö och lite sol. Madame har hjälpt oss med bokningen och det tackar vi för. Det blir packning med pjäxor, skidkläder och en massa annat. Denna gången flyger vi SAS och slipper mellanlanda på Charles de Gaulle. Tack SAS för gratis bagage och direktflyg. Priset var också helt super, men tyvärr väntade vi med att boka hyrbil. Hyrbilen blir ett dyrare kapitel. Fattar inte riktigt vad som hände måste ha varit hjärnsläpp. Jag som alltid är så på hugget med att boka till bästa pris tappade helt stinget. Tänk på att boka bil genast efter flygbiljett. Ingen idé att vänta på bättre tider för det kommer aldrig. Blir bara dyrare och dyrare.Vi har inte varit i huset sedan i somras. Det blev en tur till Mallis under hösten och St. Martin fick väljas bort, men nu är det snart dags. Det ryktas om nya grannar och en liten ny invånare. Ska bli spännande att se. Byn behöver fler barn så det är välkommet med småkottar. Just nu försöker vi mobilisera för julfirande. Det är mat och julklappsplanering. Jag är ju ingen julfreak, men i år är det vår tur att stå för lokal, gran och tomte så det är bara att planera på. Min mamma, min syster och yngsta dottern är julentusiaster ut i fingerspetsarna så det förväntas att man gör sitt yttersta. Haha........det är alltid för lite julpycke hemma hos oss enligt yngsta dottern.
Jag har faktiskt ansträngt mig och klätt julgeten i tallkostym och ljusslinga. Han, döpt till Lusselelle, står så fint utanför ytterdörren och lyser upp tillvaron. Under veckans storm, Sven, fick Lusselelle komma in i hallen eftersom han höll på att blåsa till fanders.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar