söndag 15 december 2013

Pyssel, bak och julmusik

Denna söndag tredje advent har gått i lugnets tecken. Mannen överraskade ännu en gång med att tända adventsljuset till frukosten. Det är inget jag är van vid, men vänjer mig gärna. Tända ljus till frukosten är mysigt. Vi har i dag pysslat, städat och fixat några julklappar. Mamma/mormor önskar sig papiljotter i julklapp. Var köper man papiljotter nu för tiden? Finns det folk som använder sådana? Svaret är Rusta. Där finns allt och lite till. Vi kom ut från affären med mycket mer än papiljotter. Yngsta dottern kommer snart hem från Umeå och vi passade på att bunkra tandborstar, tops, toapapper, plåster, tvättpulver och lite annat som behövs när barnen återvänder från studentlivet. Panka är de jämt även om sparkontot svämmar över av pengar.
Den 15 december som är datumet på denna adventssöndag är yngsta dotterns födelsedag. Detta lilla barn blir i dag 24 år och just i denna sena kväll när mörkret sänkt sig över oss kom hon till världen. En försenad Lucia. Det var en snabb förlossning som var över på en timma och den hastigheten har etsat sig fast hos dottern. Allt går med tornadons hastighet. Grattis lilla barn. Nu är du vuxen.

På väg mot nya mål...

Just nu råder stillhet i hemmet. Lyssnar på Malena Ernman och Jerry Williams julmusik, counting miracles. Missa inte denna fantastiska låt. Utanför fönstret lyser helmånen och jag får rysningar i hela kroppen av låten. Tankar över livet tar plats och stör i min hjärna. Var glada för varandra, bry er om varandra och lev varje dag. Tänkvärda ord, men oj så svårt. Den 15 december är ett märkligt datum i vår familj. Detta datum dog min mormor Anna. Det var min farfar Henrys födelsedag och det datum då min farmor Viola dog.
Deras barnbarnsbarns födelsedag.

Back to reality! Okej okej...här kommer en bild på dagens julbak.

spröda goda knäcke.
Helt oväntat har mannen bytt musik och nu är det Frank Sinatra som sprider stämning i hemmet.
 Härlig gammal filmmusik. Nu blir man nästan danssugen.
Santa Claus is coming to town .....be good for goodness sake.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar