torsdag 15 januari 2015

Hemma igen i Skåne

Väl hemma igen består dagarna av regn, rusk och arbete. Någon kyla har vi inte utan temperaturen ligger på plussidan, vilket är helt okej. Resan hem med  Air France var väl helt okej om man bortser från att flygplatsen cdg där vi mellanlandade är fruktansvärt tråkig. Terminal F är nog en av de tråkigaste ställen att vänta på. När vi flög ner och mellanlandade fanns det inte ens sittplatser till alla resenärer. Köp inte något i deras matställen! man blir ruinerad och framför allt besviken. Jag inhandlade två packeterade mackor och två kaffe, vilket kostade 22 euros. Detta kan jämföras med 2 hamburgare på Kastrup för under hundralappen, vilka dessutom smakade någorlunda bra.
Att ta sig med Öresundståget från Kastrup är också en upplevelse. Det var så fullt med folk och bagage att alla inte fick plats. Jag såg både rullstolar och familjer med barnvagnar som lämnades kvar på perrongen. Endast ett tågset är för lite. Hur svårt kan det vara att räkna ut det helgen efter julledigheten då ett stort antal människor är på väg någonstans. Kära kolleger på Skånetrafiken, jag är nära att skriva en avvikelse på er i vårt geensamma sytem AvIc.

Vi for till IKEA i helgen för att försöka få tag på köksluckor till våra skåp i huset och lyckades faktiskt ganska bra. Hittade två luckor i fyndhörnan för priset av 50:-. Så det vi slösade på meningslös fika på Charles de Gaulle sparade vi istället in på det svenska möbelvaruhuset. De luckor som fortfarande är restade kommer med leverans av posten hem till oss.

Fynd

Mannen letar köksdelar
När vi äntligen lyckats få ihop alla delar återstår beslutet över hur vi ska göra med färgen. Återkommer till det.

Favoritviner på bild
Detta är mitt senaste projekt som jag är riktigt belåten med. Jag har länge önskat mig en tavla till köket i huset, men inte hittat någon som fallit mig i smaken. I mitt bakhuvud har jag någonstans sett en tavla med vinflaskor på och helt plötsligt fick jag en idé. Jag tar ett foto, beställer det på duk och använder dotterns gamla ram och vips blev det en tavla. Jag plockade ihop de finaste och delvis godaste viner, traskade upp till slottsmuren med korgen full av vinflaskor och placerade ut dem på muren och hoppades på att ingen skulle se mig. De var inte helt enkelt att få alla fyra att stå stadigt, men efter lite mäck så blev det några bra bilder och jag är väldigt nöjd med min förstoring. Nu får tavlan hänga till sig över vårt matbord i Viken tills det är dags för transport söderöver.

I dag fick vi ett roligt brev från franska Vattenverket. En devis på flytt av vattenmätare. Den ska tydligen sitta ute i gatan och hela spektaklet ska kosta en halv förmögenhet. De har nog inte läst på min blogg att köket är färdigt och problemet med vattenmätaren löste våra byggare.

Tyvärr, ni kom för sent. Problemet är löst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar