lördag 3 januari 2015

lampjakt i Aix en Provence

Dagen har spenderats i Aix i ett fanastiskt väder, +17 grader i solen.

Fantastiska Aix
Vi letade olika lampor till köket och lyckades väl halvvägs. Hitade en liten lampa, men saknar fortfarande en vägglampa. Jag vet vad jag vill ha och senast jag såg en sådan var i Bryssel när dottern studerade där. Det ska vara en fransk industrilampa som går att svänga. Tyg till gardiner och förhänge lyckades vi bättre med, men det var sista biten på rullen och förhoppningsvis räcker det på centimetern.
Vackert och dyrt tyg från Olivades. Vilken kvalitet!
Det blev pizza efter att vi strosat runt i Aix. Shoppade lite på marknaden , men kollade mest.

God, stor och mättande pizza
I gårkväll invigde vi köket med att bjuda amerikanskan på middag. Vi skålade i ekologiskt vin.

Gott vin att rekommendera
Just nu har jag fått fart på mannen. Nu borras och skruvas det för fullt. Han är vid gott mod även om vi släpat runt honom i flera timmar i Aix. Jag har aldrig tidigare fått se mycket av den staden. Tack, det uppskattas!
I morgon är vår sista dag innan det är dags att lämna byn och Frankrike för denna gången. Det känns lite motigt att åka hem även om mitt sunda förnuft säger att jag måste. Det hade varit roligt att kunna stanna kvar och fixa allt som vi inte hunnit med. Trappan är fortfarande ogjord och jag har meddelat hantverkaren att vi inte orkar med mer damm innan sommaren. Han log godmodigt.
I morgon tänkte vi besöka Cassis, men vi får se. Madame bjuder oss på fisksoppa sista dagen. Det uppskattas.

1 kommentar:

  1. Borra och skruva är inget kul, om du frågar mig. Men Aix är fint, gärna i september med ett glas vin under platanerna på Cours Mirabeau.

    SvaraRadera