fredag 2 januari 2015

Mannen borr och skruv vägrar

Jag hade tänkt mig att en del saker skulle komma på plats i gå kväll, men mannen tycker det bör finnas tid för läsning och vilotid. Va! hur menar han? Det är väl mycket mer vilsamt att piffa i vårt nya kök. Här är vi oense. Jag fick nöja mig med att måla den bit som vi glömt och flytta runt saker tills jag blev nöjd. Kasta och flytta undan räcker långt ibland för att förbättra inomhus miljön.
I dag blev det inte mycket till utfärd. Mannen tycker inte att vi ska köra runt och leta lampor och tyg när vi istället kan läsa bok. Förstår inte riktigt tänket! Jag har inte möjlighet att köra bilen eftersom vi bara hyrt med en förare. Det blev i alla fall en tur till keramiken i Varages och inköp av en ugnsfast form för kvällens äppelkaka. Varje gång jag träder in i keramikfabriken i Varages tror jag att de ska ha gått tillbaka till alla de fina härliga mönster som fanns på tallrikarna tidigare, men ack vad jag bedrar mig.

Vem är det som tycker att mat blir inbjudande på denna färg?
Efter keramiken fick jag ett stopp på "ladan" för att leta tyg till gardiner och förhänge under vasken. Tyvärr blev det inget inköp. Det fanns allt annat än tyg som passar till mitt kök.
Det var dessutom tidsbrist efter som Bricolage (skruv och plugg affär) stänger klockan tolv. Det är jäktigt att hinna med alla affärer innan lunchstägning. Snälla, kan ni inte sluta med det.

På vägen hem stannade vi i skogen för att plocka timjan till kvällens coq au vin.

Härlig doft av all timjan

Efter lunch tog jag en promenad och njöt i solen. Det är ett fantastiskt väder.

Letade efter Lappe Latte Lurv, men hen har nog flyttat till en bättre familj.
Ni som undrar vad som hände med ersättningen för amerikanskans påkörda kruka så hände absolut ingenting. Polisen vet vem damen som körde på är, men tycker att amerikanskan själv ska ringa och begära ersättning. Blir nog inget med det! Då får man nog vara proffs på franska språket om det ska ge resultat.
Nu ska jag in och se om jag kan få upp mannen från soffan och få lite hjälp med saker och ting. I kväll njuter vi av coq au vin framför kaminen i köket och kanske blir det något avsnitt av den danska deckarserien Dicte efteråt. Jag har helt snöat in på den serien.

Byn i solskenet
Nu är det nog dags att gå in och värma upp mina stela fingar. Det blir kyligt i skuggan. Lite kaffe skulle nog sitta fint istället för att sitta här på stentrappan och frysa njurarna av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar