söndag 31 maj 2015

Nedräkningen har börjat

Semestern närmar sig med stormsteg, vilket är positivt men just nu kommer jag inte ihåg allt som vi tänkt att vi skulle fixa och ta med oss till huset. Det kanske funkar lika bra ändå. Vi besökte Erikshjälpen i går. Roligt ställe i Helsingborg med stans absolut mest prisvärda fika. 2 laxmackor, 1 hembakad toscakaka och 2 kaffe, 95:-.
Vi hittade stolar att ta med oss till huset i Frankrike. Tyvärr fanns det bara två stycken. Fyra hade ju varit mer lagom, men som vanligt kör vi lite olika stolar vid matbordet. Vi kanske hittar två liknande vid något senare tillfälle.

2x75:-
2 stycken jättefina stolar i perfekt skick och nu börjar min kreativa sida att sprudla. Det är sådant här jag gillar när jag har tid. Att sy, fixa och greja.
Dessa stolar ska få nytt överdrag i linnetyg, men först måste jag sy ett prov för att få rätt passform. Hittade en gammal gardin som fick sätta livet till.

Ica Maxireklamen fick tjänstgöra som mönsterpapper
gardin som fick bli test
Halvfärdigt med linnetyg
Hann bara halvvägs i dag eftersom Morsdag ska firas och mor och dotter är på väg för att njuta av mannens grillade godsaker. I dag bjöds det på citrondoftande färsdolmar i pitabröd.  Dottern anlände med egenhändigt tillagad rawfood tårta. En liten bit och vi drabbades alla av matkoma. Den smakade fantastiskt gott, men väldigt mättande.

Mor i matkoma
Pratade med Madame i går och hon klagade på vädret. Det var alldeles för varmt!!
Hallå, vi kan ju alltid byta om ni föredrar +10, kuling och regn. Man lär ju inte slita ut sin nya bikini i detta vädret, men positivt är att den håller längre.
I dag 31 maj firar både Sverige och Frankrike Morsdag. Väldigt ovanligt att det infaller på samma dag.
I vår franska by får alla mammor present och resten får titta på. Presenterna delas ut offentligt under bystohej. Jag brukar få present när jag anländer till semestern. Man är ju kommuninvånare och mor. Det har varit olika saker, kökshandduk, scarfs, tvålkopp mm. Känns lite gammeldags och en onödig utgift för kommunen och kanske dags för lite nytänk.

1 kommentar:

  1. Oklart på himlen och alls icke för varmt. Undrar om det blir det i år. Såg att Paris inte hade så där vidare varmt heller. Men tydligen längre söderut.

    SvaraRadera