fredag 6 november 2015

Vandring på dagens schema

Efter morgonrunda, frukost framför brasan och vanligt morgonbestyr åkte vi mot Cassis för att vandra. Vi parkerade bilen i rondellen precis efter betalstationen och gav oss ut på okänd stig. Vi har genom åren sett massor av bilar stå parkerade här och förmodat att de vandrar. Det var en utmärkt led som ska ta oss ner till Cassis, men märkningen var si och så. Finns förbättringsarbeten att ta tag i.

Vacker utsikt
Stigen tog oss högt upp och utsikten var stundtals fantastisk. Höjdrädd som jag är så står jag alltid på säkert avstånd och missar de bästa vyerna.

Efter 2 timmar nådde vi åter civiliserat område
Det blev en ny erfarenhet att vandra sista biten in till Cassis. Brant som den värsta svarta pist och 25 grader varmt, i november. Dunvästen och tröjan åkte av ganska tidigt och linnet som fanns underst var vad  som behövdes. Vilket väder!


I Cassis var det marknad med italienskt tema. Väldigt fina och trevliga saker. En cashmirponcho kallade på min uppmärksamhet och självklart fick den följa med i ryggsäcken.

Italienska delikatesser
Italienskt tema med svensk touch?


Vi avnjöt vår medhavda pizzarest från gårdagens restaurangbesök framför ett spegelblankt Medelhav.

Fin picnicutsikt
Vandringsvägen till Cassis var trevlig , men tillbaka till bilen valde vi den snabbare vägen och promenerade på bilvägen upp till rondellen. Fy sjutton vad läskigt. Det gör jag inte om. Det är inte ens högsäsong, men vilken fruktansvärd trafik. Tur jag hade en påse i yttersta handen att vifta med. Det känns obehagligt när bilarna svischar förbi i höfthöjd.

Vandring med livet som insats. Nästa gång väljer jag samma lugna vandringsväg tillbaka även om det tar 2 timmar extra.
Nu ska jag hem och göra äppelkaka. Vi ska bort på middag i kväll och jag har lovat att fixa efterrätten. Det blir äppelkaka med medhavd kardemumma och vaniljglass. Vi ska avnjuta piggvar hos Madame.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar