onsdag 30 december 2015

förberedd på strömlöshet

Vi förberedde oss med termos och var uppe i ottan för att koka kaffe eftersom det var planerat att strömmen skulle försvinna i byn 08.30. Jag var tidigt ute på min runda för att hinna slippa duscha med stearinljus i badrummet. Men som vanligt förväntar vi svenskar oss punktlighet även när det gäller elektricitet men ack nej. Strömmen försvann en timme senare och vi hann allt vi planerat innan avfärd till Aix.
I går tog mannen ledigt från allt och tillbringade dagen med att mata brasan med ved och ligga på soffan och läsa bok. Han var helt nöjd med sin dag. Jag och amerikanskan for på utfärd till någon antikmarknad i Fayence. Inte nästgårds precis. Tog minst en timme på motorvägen och kanske lite till eftersom vi som vanligt körde lite fel.

Antikmarknad veckan efter jul, varje år.
Det fanns väldigt mycket att titta på.

Fynd för den penningstarke

Priserna var kanske inte direkt ämnad för min plånbok, men ett fynd gjorde jag i alla fall. Amerikanskan som är bättre på både franska och att pruta lyckade få ner priset 15 euro. Jag blev nöjd både med inköp och pris.

Mitt fynd! En korg med plats för 10 vinflaskor. Bakgrunden är utsikten från Fayence.

Fayence var väl värt ett besök. En söt och mysig by. Hem valde vi bort motorvägen och hamnade på mörka slingriga skogsvägar  Det var stundtals väldigt svettigt. Jag var lika fuktig om fotsulorna som katten var i bilen hela vägen från Skåne till Enskede.
Jag kom tillbaka till byn lagom till middagen var serverad och brasan fortfarande vid liv. Sov efter ett avsnitt ur Bron.

Dagens utfärd till Aix blev en solig och behaglig utfärd. 14 grader och fika ute. Helt fantastiskt.
På vägen till Aix i Peyrolles råkade jag se in i ett garage när vi stannade vid rödljuset och där satt en gammal man och flätade korgar.
- Vänd skrek jag till mannen som bara lydde och körde och vände. Detta kan vi bara inte missa. Handgjorda korgar! När  kommer jag att få tillfälle att se något liknande igen. Antagligen aldrig. Helt fantastiskt hantverk och vi slog till på en rund jättefin.

Korgmakarens arbetsplats
Vårt fynd, längst upp


Smakprov från utbudet i Aix. 
Nu fryser jag om händerna. Mina fingrar är helt stela. Det är inte lika mysigt här ute i mörkret i byn. Nu går jag in och värmer mig framför brasan och njuter av ännu en god middag och ett nytt avsnitt ur bron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar