tisdag 26 juni 2018

Helt knäpptyst

Det är helt stilla och knäpptyst i hela byn och vi misstänker att det är fotboll på TV och då inte vilket land som helst som spelar. Kan det vara Frankrike? Inte ens damerna i byn är placerade på sin vanliga plats på bänken utan jag sitter här helt för mig själv. Bara flugorna som är sjukt irriterande. Antingen luktar jag gott eller tvärtom, men de gillar min kropp.

Ett av mina inköp. Jag slog till på en härlig hibiskus.
Efter promenad och frukost åkte vi för att inhandla lite blommor till trädgården.

Bagaget fullt av blomster


 Det känns roligt att göra fint och pyssla lite när vi ska vara här flera veckor. Trädgården har blivit riktigt fin efter allt fixande.

Dukat för gäster
I går hade vi gäster i trädgården och det blev en behaglig kväll med god mat och trevligt sällskap. Jag hade fått för mig att jag skulle fixa något nytt till välkomstdrink och inhandlat gin på färjan till Tyskland. Man kan undra vad det är för fel på champagne som brukar stå på menyn.

Drinkblandning på gång
Jag vet inte om det blev så bra. Tyckte mest det smakade läsk med is. Kanske var jag för försiktig med ginen eftersom jag ville att gästerna skulle vara pigga genom hela middagen. Får väl göra ett nytt försök vid nästa tillfälle med gäster. Middagen var god. Det blev grillspett, korv och kycklinglår. Inte ett spår av några rester. Allt försvann. Vi gillar gäster som äter med god aptit.

En del av middagen
I måndags var vi hos Östersundsparet och åt middag. Vi fick fantstiskt god anka. Välkomsdrinken intog vi på bänken på byns parkeringsplats. Fungerar utmärkt när man inte har egen trädgård.


Här sitter mannen på vår egen bar på parkeringsplatsen
Bara att flytta ut och fälla upp eget bord och placera aperol spritz ovanpå. Det lutar onekligen oroande och glasen kasade stundtals över bordet.

I dag är det ännu en dag med lagom temperatur, + 25 grader och lite vind och lagom med moln. Behagligt att luta sig bakåt i solstolen under parasollen, vilket även lilla katten tycker och tar plats i solstolen. Svårt att fokusera på texten i boken när katten vill ha uppmärksamhet och vill bli klappad.
I morgon blir det ett besök på marknaden i St. Maximin och kanske en fika på någon bar där man kan sitta och betrakta marknadsbesökarna.
Undrar hur det går i fotbollen? Jag har inte hört något vrål så det går nog inte så bra.
Jag inkasserade i alla fall mina vinstpengar från Sverige - Tysklands matchen. Det blev 126:- till mig. Vi var tydligen 3 personer som satsat på samma resultat. - jaja, det räcker till något gott att njuta av till maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar