söndag 24 juni 2018

Trädgården är förvandlad till djungel

Största delen av dagen har vi tillbringat med att rensa, klippa och rensa igen. Jag har aldrig sedan vi köpte huset sett en så frodig och grön trädgård. Allt regn som under hela maj och juni öst ner över Provence har satt sina spår. Blåregnet och olivträden har helt plötsligt blivit siamesiska tvillingar och växt ihop. Det blev mycket trädgårdsavfall att forsla vidare till tippen.

Växtlighet över hela trädgården

Det var bara att ta fram häcksaxen och klippa sig fram

Mannen i full action

Det kan bara bli bättre
Det har varit en dag med lagom temperatur, ca 25 grader och lite moln på himlen. Just nu faller det ett stilla regn, igen, över byn och jag sitter i skydd under platanen utanför Mairiet och bloggar medan regner faller runt omkring mig. Härligt!
Vi kom sent i går kväll och mörkret hade redan sänkt sig över byn. Man behöver bara öppna bildörren för att känna hur tyst och stilla det är i den här byn. Kändes väldigt skönt efter alla mil genom Tyskland och Frankrike. Outleten i Metzingen var väl ingen direkt hit. Det blev inte mycket inköp och hela grejen är ganska tröttsam. Inte värt hela den omvägen för 2 T-shirts. Nä det var nog sista gången vi gör den turen. 
Väl framme och delvis upp packade blev det pizza och ett glas rött. Vi hade tur och lyckades handla i Chambery innan stängning. Att försöka mathandla en lördag eftermiddag i Frankrike kräver shoppingcenter och stormarknad och vi hade tur som passerade i tid för att klara kvällens matlagning.

God mat halv tolv på kvällen

Dukat för mat mitt i natten
En speciell dag att färdas genom Tyskland när fotbollsmatch mellan våra länder väntar. De flesta bilar som passerade oss hejade på Tyskland med full pimpad bil men vi lyckades komma jämnsides med en som höll på Sverige.

Kan han månne vara från Sverige
I en liten by på landet på vägen från Mezingen  hamnar vi bredvid varandra vid rödljusen. Himla kul och han var lika glad som vi, men tyvärr höll inte glädjen hela kvällen. Tyskland lyckades att knö in ett mål på slutet och ja ni vet alla resultatet, 2-1.
Den enda som är glad är jag som vann vadslagningen på jobbet, Yippi! Hoppas hela potten dyker upp på mitt konto direkt på måndag morgon. Hela semesterkassan räddad. Tack, tack.

Det blev morgonpromenad som vanligt och min olivlund syns knappast för all växtlighet. Aldrig har jag sett så högt gräs.


Jag glömde berätta att grannens jädra bin stack mig på näsan när jag snyggade till i trädgården. Vår granne är märklig. Bina är helt vilsna och vet inte riktigt vart de ska ta vägen. Honungskakor och bikupor är slängda i trädgården och bina är allt annat än harmoniska. Så kan vi nog inte ha det hela vår semester. Dags för uppstyrning. Deras katt är desto gladare. Hon döck upp lagom till pizzan i går kväll och krängde glatt en skål torrisar innan hon lade sig till ro i mitt knä. Söta lilla Mystique!
Nu är det dags för dusch. Vi ska på middag till Östersundsparet om en liten stund. Regnet har slutat och kvällen är lagom behaglig.

Ni som är lässugna har jag ett bra tips på lut.

Härlig läsning som gör en glad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar