torsdag 28 juni 2018

sol och bad på schemat

Vi planerade i går kväll att det skulle passa med en dag vid Verdonfloden och packade våra saker efter frukost. Vädret var väl så där för bad och några i byn höjde på ögonbrynen när vi gav oss i väg mot St. Laurent du Verdon.

När jag ser bilden så blir man tveksam över att vi valde att stanna.
Var är allt vatten och vem har dragit ur proppen?


Det regnade stundtals och solen försökte lysa igenom alla moln och det skulle visa sig att det blev en perfekt dag för att ligga vid floden och läsa. Vi låg kvar till klockan närmade sig fyra. Då hade jag lyckats läsa ut boken omdet lilla biblioteket runt hörnet som jag tycker är Jenny Colgans sämsta bok. Lite besviken är jag allt. Det var för lite substans och för mycket dåligt humör. Nu ha jag gått över till Denise Rudbergs kriminalromaner med åklagarsekreterare Marianne Jidoff som huvudperson. Jag är på bok nr.2 och är fortfarande fullt nöjd. Kanske är det för att änkan Jidoff är i min egen ålder och håller på att ta för sig av livet. Bättre sent än aldrig.
När vi är vid Verdon och solar händer det alltid något att förundras över, är det inte slagsmål, barn som håller på att drunkna så är det som i dag någon som skadar sig.
Ett tyskt par på cykelsemester kom och parkerade sina cyklar, vilka var överdrivet packade med ALLT, när de bytt om för att bada och väl i vattnet halkar mannen på de geggamoja fösedda stenarna och trillar så illa och skär upp sin handflata. Frun plåstrar om honom så gott hon kan men såret behöver sys. Någon fransktalande person fixar detta och vips dyker brandmän upp med en ambulans.

Här kommer ambulansen med blåljus men som tur är utan tut
De tar mannen med sig och där står den tyska frun med all packning och 2 cyklar. Den tyska damen verkar lugn och sansad och löser situationen genom att gå till campingen intill med en cykel i taget och förhoppningsvis slog hon upp sitt tält och lagade sin mat i väntan på att mannen skulle komma tillbaka. Hur det nu sker.

I morse fick jag bevittna en provtagning i hemmet och följde intressant detta. Inga säkerhetsnålar utan vaccutainerhållare där man skruvar fast nålen. Hmm, i hur många hushåll har den hållaren varit innan den kom till Madame. Svart nål! ja, alla ni som kan er preanalytik vet vad jag menar. Jag gick ut innan sticket. Bäst så för oss alla och till alla er som inte trodde att jag klarade av att vara tyst - det gjorde jag i alla fall tills jag kom utanför dörren. Hahha!

Byn rustar för fest
I helgen blir det byfest och i morgon startar det med någon slags musik och på lördag blir det årets höjdpunkt med middag och dans på piazzan. Hoppas regnet håller sig borta denna kväll. Det har ju regnat hur mycket som helst och det behövs inte mer på länge och absolut inte på lördag.
Kvällen är lite tveksam för middag utomhus och jag tror mannen planerar för att vi ska sitta inne. I går var det ännu en skön kväll och vi kunde njuta ute tills det mörknade.

Vilsamt läge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar