lördag 30 juni 2018

I dag är det mycket på gång

I dag är en sådan dag då fransmännen i byn har mycket att stå i. Det är byfest med allt vad det innebär, bröllop på slottet och fotboll på TV. En del kommer att deppa när dagen är slut och kanske dränka sina sorger i ett glas för mycket andra kommer att vara lyckligt nygifta och får dansa på slottet hela natten lång och vi andra får äta och dansa på piazzan.

Svårt att se på bilden, men förberedelser för bröllop är på gång i slottsträdgården
Även festkommitén har förberett sig för kvällens byfest
Det ska bli spännande och se om kvällens fest avlöper utan drama. Efter påskfesten med slagsmål är vissa personer portförbjudna från byns festligheter. Här är det ingen pardon om man inte sköter sig. Antagligen kommer kommunens bypolis stå på pass med armarna i kors och stirra ut över festen hela kvällen för att förhindra nya drama, men det blir säkert något tillfälle för lite gruff då han tappar koncentrationen eller smuttar på en pastis i smyg.

I går var en sådan dag då inget hände och sådant gör mig rastlös, vilket fick mig att gå an på mannen som bara satt och läste och tycker jag kan lära mig att bara vara.
 - Varför kan du inte bara slappna av och sätta dig och läsa? - Ha, det kan jag, men då vill jag först ha gjort något. Man kan väl inte börja dagen med att läsa eller lösa korsord? I stället gick jag ner i trädgården och gick an på växterna med häcksaxen. Det kändes bra. Jag hade gärna fortsatt med att sy, men symaskinen är fortfarande ur funktion och tvätta kan jag inte heller eftersom tvättmaskinen också är ur funktion. Jag fick i alla fall med honom till affären för att köpa färg. Vi ska måla badrummet. Badrummet skulle bli vitt, men vi kom hem med en ljusljus rosa färg. Spännande att se hur det blir. Kanske får vi måla ännu en gång.

Vi är sugna på att skaffa oss ett förråd till alla våra utemöbler och i går tog vi oss in i källaren mellan vårt och grannens hus. Den är i ursprungligt skick och används inte av någon. Ingen vet egentligen vem som äger den, är de kanske vi?

Här finns plats för massor
Källaren är stor och det finns plats för massor av saker. Torrt och fint men lite skräpigt. En massa gammalt byggmaterial längst in. Så här såg vår källare ut innan vi gjorde om den till studio. Finns potential även här.

I går sent på kvällen var det dags för uppträde med band på piazzan, men jag vet inte om ni som inte var här missade något. Tveksamt! Att spela och sjunga covers av Beatels med fransk brytning.....nä. I alla fall vacker miljö för underhållning. Vi får väl se om kvällens uppträde blir något utöver det vanliga.

concert med "crazy pumpkins"


I dag vaknade jag mitt i natten med värsta halsont. Ena mandlen hade tjocknat och kändes sårig. Upp och leta Strepsil, vilket bedövar bra när man gärna vill sova vidare. På schemat i dag stod cykling, vilket är bra aktivitet för en rastlös fru, men nu fick jag stanna hemma. Tog min morgonpromenad i något lugnare takt och nu ägnar jag mig åt att sitta under platanen i skuggan och blogga. Mannen for i väg på cykelrunda ensam, vilket i och för sig är roligare för honom. Jag cyklar inte lika fort och vill gärna fika ofta.

Naturen är så vacker. Gräset har aldrg varit så högt som nu i olivlunden
Jag är sugen på att börja måla, men tror jag ska hia mig och istället gå ner i trädgården, sätta mig i solstolen i skuggan och börja på nästa bok av Denise Rudberg och med spänning följa Marianne Jidhoff.

2 kommentarer:

  1. Härligt att läsa om era öden och äventyr, hoppas du snart får dina maskiner reparerade så du kan komma tillbaka till vardagen. Jublet över byn måste varit massivt igår efter fotbollsvinsten.
    Här har det varit en tuff vecka men allt har gått bra så det känns OK.
    Ha det fortsatt bra / Åsa

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jag förstår att din vecka varit tuff. Ha det bra.

    SvaraRadera