fredag 5 oktober 2018

By med nobelpristagare

Nu har vår lilla by, St. Martin de Palliéres, fått sin första nobelpristagare. Gerard Moreau delar fysiskpriset med en kanadensisk kvinna. Känns stort för en by där personalen i baren på bistron inte ens vet vad Aperol spritz är för något.

Här på rue de Baus bor fysikpristagaren med en svensk granne på varje sida. Dock inte vi. Vi bor 2 hus bort.
Det bör tilläggas att huset är hans sommarhus, men ändå. Byborna hetsar inte upp sig nämnvärt över denna stora händelse utan det är nog alla vi svenskar som tycker att det är väldigt stort med en nobelpristagare till granne i denna lilla by.

Dagarna flyter i väg och snart är det dags för mig att packa min väska och lämna man och katt för att flyga hem. Vi har haft några trevliga dagar med vänner från Sverige med massor av god mat och många skratt. Jättekul att de kom förbi på sin semester.

Vin från Berne


Härlig utflykt till vingården Berne vid Lourges


God och mättande lunch på samma vingård
Vi ägnade torsdagen åt att åka omkring och besöka vingårdar och titta på fina byar.
Efter promenad och god lunch på Berne åkte vi vidare till Tourtour. En by vi bara hört talas om, men aldrig hunnit besöka. Vilken vacker by högt högt upp med fantstisk utsikt.

Åt det hållet bor vi!
Fikadags i solen under platanerna på torget i Tourtour
Många vackra hus i Tourtour
Ni som inte varit i denna fina lilla by placerad precis under himlem säger jag - Åk dit! Det är värt ett besök, men jag tror man ska undvika värsta turistsäsongen. Höst och vår är perfekt tid för alla uyflykter. Vi har haft ett perfekt väder med lagom temperatur och mestadels sol. En dag har jeansen åkt på och det var när mistralen ven runt i byn.

Kvällsdrink i solen.
I dag när gästerna lämnat oss ska jag inte göra något speciellt. Tvätta lite, kanske läsa min bok eller bara sitta i trädgården med katten i knäet. Just nu har jag ensamtid på bänken under platanen. De franska damerna kommer inte förrän en stund efter lunch så fram tills dess är det min tid. Tyst och stilla.

Här sitter jag just nu för mig själv och bloggar.


- Ja, jag vet att det inte heter nödbädd (haha) utan nödbedd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar