lördag 6 oktober 2018

Trafikstockning i byn

I förmiddags när vi skulle ge oss i väg till Aix en Provence fylldes byn av veteranbilar och det blev snabbt stockning överallt. Förarnas damer skulle dirigera, vilket bara ledde till mer problem. Byn är knappast så stor så att det finns plats till så många bilar på en gång. Vi försökte få ut vår från parkeringen för att ge plats, vilket inte var helt enkelt när damerna vinkade in fler bilar. Till slut förstod en av chaufförerna att det är bättre att backa och vänta på sin tur än att fortsätta framåt.

Inte lätt at komma ut från parkeringen.

Snygg bil

Superfin
Aix bjöd på perfekta förhållanden, sol, +24 grader och lagom med folk. Jag har hittat en ny affär som heter Eurodif där det finns massor av fina lakan, handdukar, barnkläder, husgeråd mm. Känns lite som förr i tidens EPA, men med fina grejer till bra pris. De har dessutom en fantastisk avdelning med tyger, sygrejer och annat pyssel som jag uppskattar. Sådant som är svårt att hitta nu för tiden hemma i Sverige. Hittar man en enfärgad tradig snedremsa på Åhléns får man vara glad. Strosade runt i några timmar och besökte både Monoprix och GAP där det finns snygga, bra och prisvärda kläder till barnbarnet. Jag kan inte hålla mig även om jag fått restriktioner. Mannen är faktiskt inte bättreäven om han påstår det. Han triggade mig att handla på GAP och det blev en jättefin munkjacka i mormors favorit mönster, kamoflage.

Vacker gatu vy i Aix. 

Vi intog lunchen sittande på en av Aix många fontäner. Pizzaslice.
Aix är perfekt för att strosa runt i och stegen blir många vilket är bra med tanke på allt vi stoppar in i både fast och flytande form. Det blev i alla fall 14633 steg.
På vägen hem stannade vi för att handla i E. Leclerc som ligger efter man kört av motorvägen vid Pertuis. Där var det också vinmarknad och typ REA. Jag var ju tvungen att plocka några flaskor, men när vi kom hem till byn lät vi dem ligga kvar i bilen. Känns inte bra att lasta av vinkartonger varje dag framför damerna på bänken ( hahaha). - snacka om dubbelmoral, skärp dig Fru Fritz!
I går tvättade jag hej vilt och har dessutom äntligen hittat ett program som bara ta 60 minuter. Det är bra att läsa på ordentligt i instrumenthandledningen. Jag blev så glad och tvättade så mycket att tvättlinans utrymme inte räckte till, men jag fixade det ändå.

Vårt fina olivträd fungerar perfekt till att hänga tvätt i.
I kväll är min sista kväll. I morgon är det dags att flyga hem för att jobba på måndag. Denna gången känner jag inte alls för att åka. Vi har det så mysigt och vädret är så perfekt, soligt och lagom varmt.

Här njuter mannen av ett glas vin och en vacker solnedgång
Det är just där mannen står som jag önskar min balkong. Nu kan man bara stå där en åt gången. Vi får väl se vad som händer, men ännu ingen ved, inget grus och inget annat heller.
Dags att avsluta och gå hem för en sista middag i St. Martin de Palliéres med potatismos och korv. Det blir nog perfekt med rosévin till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar