tisdag 2 oktober 2018

Det regnar valnötter

Enkelt att plocka valnötter när det fullkomligt regnar från trädet samtidigt som mistralen sveper runt byn. Jag fyllde snabbt en hel plastpåse och återvände ytterligare en gång för att plocka till Madame. Kanske blir det valnötskaka om jag plockar tillräckligt.
Jag blev även utskickad för att plocka kvitten för att det skulle kokas gelé, men utbudet var magert och jag kom tillbaka med en ynka kvitten. Blir ingen gelé av en kvitten. Själv hade jag sett framemot att prova på att koka marmelad, men det ser dåligt ut.


Dålig skörd när det gäller kvitten, men desto mer valnötter.
Valnötsjakten pågick i går eftermiddag och i dag tisdag är det stilla, soligt och en temperatur som når upp till 20 grader i solen. Tyvärr når inte solen ner till vår trädgård utan man får bege sig ut i byn och placera sig på någon bänk som är ledig. Damerna i byn har intagit min vanliga surfplats under platanen med att spela något för mig okänt sällskapsspel så jag har placerat mig hos amerikanskan i stället.

Vackert, men kyligt i olivlunden.


Morgonenes promenad var kylig, klar och stilla. I morse mötte jag inte en kotte under min promenad, men jag startade lite tidigare för att undvika den vargliknande hunden och hans husse. Sömnen har varit lite tradig i natt och jag kunde startat tidigare, men vid den tiden är det mörkt och vildsvinsfara. Dessutom är männen ute och springer runt med bössan i högsta hugg för att skjuta på allt rörligt. - Nä, det är bättre att vänta tills det ljusnat och slippa en hagelskur i rumpan.
Efter frukost i dag blev det skype med barnbarnet, vilken lycka att få pladdra med honom. Han kallar mig för farfar! - Ja, det är inte lätt att skilja på alla släktingar.

Mysunge
Där barnbarnet bor är det snö, där yngsta dottern bor i Mölndal ösregnar det och här i Provence är det soligt och varmt. Men det skiljer 320 mil från Provence till barnbarnet i Brattland.
Efter skype och frukost åkte vi i väg till mataffären för att ta del av utbudet på vinrean. Inte helt enkelt att välja. När man inte förstår utbudet är det bara att gå efter område och fin etikett.



Svårt att välja.

Vi kom i alla fall ut ur mataffären full lastade och några tusenlappar fattigare. Livsfarligt projekt att välja vin på REA. Man plockar hej vilt.
Väl hemma i byn var det dags att fixa lite i trädgården och förbereda i lägenheten. I morgon får vi besök från Sverige.

Mannen i full action
Medan katten funderar över all aktivitet
Nu ska jag nog ut på vedjakt. Jag har sett ett ställe där det ligger en massa bra pinnar och bara dräller omkring. Först måste jag förbi alla spelande damer som sitter på bänken under platanen och i dag orkar jag inte med något kindpussande så jag får smyga runt knuten, men det är svårt med tofflor. Jag hörs vart jag än går med mina svenska handmålade tofflor.
I kväll blir det samma maträtt som i går, pasta med skinksås. Det var jättegott, men rosévinet jag öppnade var skitäckligt och hamnade i vasken. Det var bara att öppna en ny.

Vinet hamnade i vasken
Det kan tänkas att det blir uppehåll i bloggandet under tiden vi har gäster. Förhoppningsvis blir det ett nytt inlägg på fredag. Á bientôt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar