måndag 1 oktober 2018

Mistral och kyligt

I morse var det 12 grader och en kylig mistralvind svepte runt huset och sveper fortfarande. Tanken på bikinin som var på för 2 dagar sedan och dopp i poolen känns redan som något jag drömt och knappast något klädesplagg som blir aktuellt den närmsta tiden.
Morgonpromenaden var kylig och jag är glad att jag har min fantastiska jacka från Lundhags där man kan stoppa in händerna i muddarna.

Kylslaget i olivlunden denna morgon

Jag mötte som vanligt både mannen med den stora läskiga hunden som liknar en ovårdad varg som gärna skulle ta en tugga på min kropp och den gamla damen med sin snälla collierhund. Två helt olika möten under min runda. Den vargliknande ilskna hunden vågar jag inte gå i närheten av utan måslar tyst bakom tills de viker av på någon annan väg.
Som vanligt blev det ett stopp hos Madame och en del "ämne" som avhandlas innan frukost. I dag dök byggmästaren upp samtidigt, men jag hörde inte ett ord om grus eller sten till vår trädgård. Skulle inte förvåna mig om både grus och ved dyker upp samtidigt som våra gäster på onsdag.

Vi hade tänkt fortsätta med trädgådsarbete i dag, men mistralen gör det otrevligt att vistas i trädgården och inte blev det bättre av att grannens kruka placerad på deras balkongräcke blåste ner bakom mannen och skrämde slag på oss båda.
 -Herregud, det var nära ögat.

Det var nära ögat


Det märks att hösten är på intåg denna första dag i oktober.

Hösten är på väg


Det blev en tur till mataffären i St.Max på förmiddagen och inköp av både mat och en ny kaffekokare. Snart har allt slutat att fungera och är utbytt. Vi funderar fortfarande på att byta den gamla kylen från 1995, men tvekar. Den funkar ju just nu.
I mataffären var det vinmarknad. Jag blir lika imponerad varje gång jag stöter på detta franska fenomen med att ha vinrea i mataffären. Det är så svårt att hålla sig och inte gå helt bananas och fylla vagnen med den ena flaskan efter den andra och speciellt om de har snygga etiketter. Tro det eller ej, men jag köpte inte en enda flaska.

vinmarknad på Hyper U


I stället åkte vi hem och åt lunch och därefter åkte mannen till tippen med våra gamla köksstolar och jag ägnade mig åt att städa lägenheten i caven som nu är redo för att ta emot gäster. Även kylen i lägenheten är påfylld för eventuellt vätskeintag.

Här lämnar mina stolar byn för tippen.


Nytt i byn är behållare för förpackningar. Jättestor, men med ett mycket mindre hål vilket är perfekt. Nu kan inte Bistron i byn fylla behållaren med stora kartonger utan att först vika ihop dem. Stackare, det blir jobbigt.

Ny behållare i bakgrunden för förpackningar


Nu ska vi inviga vår nya kaffekokare. Alltså fikadags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar