fredag 3 januari 2020

Dagens utfärd

I dag bar det i väg på utfärd. Jag fick i väg mannen till Cassis vid Medelhavet. Cassis är som alltid trevligt att besöka vid alla olika årstider. En januari dag som denna hade vi turen att njuta av en temperatur runt 14 plusgrader, vilket man är helt nöjd med när man får rapport om regn och blåst hemifrån.

Ingen trängsel på stranden, men vi såg folk som simmade. Dock med våtdräkt på. Själv nöjde vi oss att sitta vid strandkanten och äta en macka.


På fredagar är det marknad i Cassis och som alltid är det kul att strosa runt och kolla utbudet. Några små inköp blev det till sist. Hittade goda oliver och ett gott bröd (bio). Kökulturen är något annorlunda än i Sverige och speciellt vid marknadsstånden. Det blev liksom aldrig min tur och jag blev så sur att jag var tvungen att gå ett varv innan jag bestämde mig för att gå tillbaka och köpa mina oliver. Gubbstruttar!

Härligt utbud




Detta kallar jag rädisor.
Runt hela hamnen var de flesta serveringar fulla av folk som njöt av sin lunch i solskenet. Här kan man bli serverad allt från skaldjursplatå till pizza, men vill du sitta vid kajkanten är priset högre än om man väljer en av de mindre restaurangerna på någon bakgata. Ibland är nog även maten godare och mer vällagad på bakgatorna.



Lunch vid kajkanten



Charmiga gränder



En skymt av hamnen mellan husen.
När vi var nöjda med sol och Medelhav åkte vi för att besöka Ravel i Aubange. Ravel är en gammal ansedd firma som tillverkar väldigt fina krukor. Både för utomhus och inomhusbruk. Det var krångligt värre att hitta dit eftersom ett tivoli upptog delar av vägen, vilket fick mannen att grymta. Vi körde fel ett antal gånger innan vi äntligen hittade dit. STÄNGT! -Jaha, när jag äntligen fått mannen att åka hit så är det stängt. Enligt deras hemsida skulle det vara öppet till 18.30, men när jag sökte vidare på nätet och läste mer noggrant hittade jag en annan sida som berättade att det var siesta stängt till 14.00, men inte ett ord om semesterstängt till den 5 januari. Himla snopet och trist, men ganska typiskt för France.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar