lördag 4 januari 2020

En lördag i januari

 I dag blev det en tidig morgon promenad innan solen knappt hunnit visa sig. Lite på gränsen till för mörkt men utrustad med reflexväst känner jag mig någorlunda säker. I går när jag promenerade på morgonen träffade jag inte på någon överhuvudtaget varken bil eller människa. - Ja förutom en lurvig stor svart hund som stirrade på mig (jag slet upp mitt larm, men hunden bara stod still och stirrade). I dag var det en karavan av terrängjeepar på väg ut i skogen fullastade med gnällande hundar och testosteronstinna jägare. Varje ledig stund verkar männen ägna sig åt att sitta i skogen och vänta på att skjuta på något. Ingen aning om de har någon jaktlycka.

Kyligt innan solen hunnit upp
Mitt på dagen när solen hunnit värma upp är det som vilken vårdag som helst även om det bara är januari. I Cassis som vi besökte i går blommade penséerna för fullt och det var så fint i parken.



Penséer i full blom
I dag blev det en tur till Aix en Provence som bjöd på härligt vårväder, 15 grader och solsken. Passade på att besöka loppisen som jag har berättat om flera gånger tidigare, men gjorde inget fynd. Den bokhylla som jag var spekulant på tog någon annan rakt framför näsan på mig. Lika bra det så slapp jag gå runt och släpa på hyllan och hur skulle jag fått in den i vår Fiat 500. - Det tänkte jag inte ens på. Tur han tog den. Mannen som tog hyllan var fransman, hans fru svenska och familjen hamnade senare på samma lunchrestaurang som vi, men var fanns hyllan. Den såg vi inte till.



På loppis kan man fynda sjömanskostym eller..



....varför inte en söt järnsäng till barnen.



Roligast hade kanske varit att inhandla en likadan säng som Sir Väs har i Robin Hood filmen
På lördagar är det marknad i Aix där det mesta kan inhandlas. Vi strosade mest runt och kollade på det ena marknadsståndet efter det andra utan att bli inspirerade. Knepigt, i dag var jag inte alls shoppingsugen. Hittade inte ens något kul till barnbarnet. Det finns hur mycket fina kläder som helst till små små barn, men vid 3 års ålder verkar det roliga ta slut. Här vinner Lindex, HM och KappAhl stort.
Det tog inte lång tid förrän det började knorra i magen och hungern tog över. Vi hittade en trevlig restaurang på ett av de små torgen och placerade oss på ett ledigt bord i solen.

Det råder fortfarande jultema på olika ställen. Här en fulldekorerad restaurang. Här placerade vi oss inte.
 Det var tur att vi njöt av solskenet medan magen knorrade eftersom det tog 1 timme innan vi fick in vår mat. Bordet bredvid oss hade beställt före och damen blev smått förbannad när vi fick pizza före henne. Det är inte lätt när blodsockret sjunker och alla blir lite irriterade. Maten smakade i alla fall gott när den väl kom och vi åt med god aptit.

Härliga pizzor


Mysig restaurang på ett av alla Aix torg. Här placerade vi oss.
Efter måltiden hade vi behövt fällstol och en stunds vila. Man hamnar lätt i matkoma efter pizza. Vi tog oss i kragen och promenerade runt en stund innan vi satte oss i bilen och styrde kosan hemåt. Väl hemma gick mannen ner i trädgården för att hugga ved och jag gick ut i solen för att plocka lite tändpinnar. Nu sitter jag här i köket med en sprakande brasa som värmer skönt medan mörkret sänker sig över byn. Näst sista kvällen.
I morgon planerar vi för en söndagspromenad genom skogen till Esparron för lunch på byns Bistro. Hem går vi över vinfälten. Samma tur som förra söndagen. En trevlig aktivitet som gärna får bli en vana.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar