fredag 29 mars 2013

Bombad

Däckade vid 9-tiden efter att ha förlorat i UNO, ännu en gång. Försökte mig på att läsa några sidor i min nya bok med Peter Robinson. Kommer inte ihåg något av innehållet. Vaknade 10 timmar senare helt bombad. Hur kan man sova i 10 timmar? Det händer aldrig hemma.

Dagens väder

Det slutade snöa i går kväll och när jag tittade ut på morgonen så var det molnigt , men ok. Efter frukost var det dags igen. Det började lagom att snöa och dessutom blåsa när vi skulle ge oss ut. Ner till liften och upp i systemet. Man skulle kunna tro det åskade, men det var alla laviner som sprängdes bort.
Högsnö i pisten

För en gångs skull fungerade mina googles ihop med vädret och jag tycker själv att jag var ganska lugn och tålmodig, men yngsta dottern var inte på samma goda humör utan hon svor över backarna, snön och huvudvärken.

Man blir lätt yr och illamående när man inte ser vilket som är upp eller ner. Liftarna högst upp var avstängda så det var bara att satsa på att åka i vårt system nära lägenheten. Lika bra det eftersom vi snart skulle vara blöta och kalla. Sittlift är inte bra när det faller snöblandat från himlen. Ganska snart blev det fika framför brasan på en av de små restaurangerna i backarna.

Värmande brasa

 Här var första gången jag rundat en hundbajs i backen. Mycket ska man vara med om.


 Två åk senare åkte vi hem för att äta lunch, torka och värma oss. Skönt att kunna åka hem till lägenheten.

Dottern vilar sig i form.

Äldsta dottern som bor i Åre ringde och talade om att vädret i Åre var perfekt. SOL, men det går inte att åka skidor för alla turister  upptar alla parkeringsplatser och liftköerna är långa och jobbiga. Hon satt hemma och fikade istället. Så kan man också tillbringa en dag, men vi kunde delat med oss av ett system där vi inte upplevt en ända kö och i backarna är det så lite folk att man kan ha skidåkarna som  rundningsmärken.

Mannen vilar sig i form. Det är aldrog för dåligt väder för en öl på balkongen.

Efter en god lunch bestånde av risotto var vi på gång igen. Denna gången satsade vi på knappliften eftersom man blir mindre blöt i den. Nu hade det börjat regna längst ner i systemet och man kan ge upp för mindre. En normal man/pappa hade redan i går föreslagit för sin fru/barn att nu drar vi till solen i Provence, men inte vår tappre riddare. Ut i pisten och fostras!
Haha, ett åk efter lunch fick jag höra det jag aldrig trodde skulle komma över mannens läppar. Ska vi inte ge oss nu?
Nä du, nu åker vi ett åk till.
Efter ytterligare ett åk och en lifttur var även jag och dottern nöjda. Nu var det nog dags att lämna in skidorna.
Nu sitter vi här på hotellet och det är för sent att checka ut, men vi lider ingen nöd. Vi skall handla mat, packa och i morgon åker vi vidare mot ett soligare Provence. Tror vi.
När jag kan blogga nästa gång är okänt. Byn är inte det mest internet täta ställe man kan befinna sig i. Om inte annat så blir det ett inlägg när vi på måndag lämnar dottern på Nice flygplats. Deras internet kan man alltid lita på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar