söndag 24 mars 2013

Vi har hittat den skånska snösmockan



Vi har nu anlänt till skidorten Le Corbiere och funnit den vilsna skånska snösmockan. Vår första skiddag har bestått av moln, snö och skidåkning utan sikt inne i molnen. Ni som var med i fjol i Vars behöver inte känna er avundsjuka på vår första dag i backen. Som ni ser av bilden var vi ganska ensamma i liften och lika ensamma när vi försökte ta oss ner igen. Vi hittade en förvirrad ensam skidåkare uppe på toppen och han hängde med oss ner. Det var inte nådigt. Man visste inte om man åkte uppför, nerför eller stod stilla. Detta gör mig yr och illamående. Jag gjorde också en rejäl djupdykning i snön och hade en del besvär att ta mig upp igen. Snön är väldigt tung eftersom temperaturen är runt nollan.
Vi hoppas på ett bättre väder i morgon.
På vägen hit har jag när jag körde en del ämnen att ta upp för diskussion. Jag behöver ett långt samtal med husbils chaufförer och lastbils chaufförer. Vad tänker ni på när ni kör ut i vänsterfilen eller det är kanske det som är problemet. Ni tänker inte!


Så här ser det ut om ni inte visste det. Här ligger jag och myser med autopiloten på i 125 km och då får husbils chaffisen för sig att köra om och hela flödet stannar upp och alla måste bromsa. Ni måste skärpa er.
Håll er i högerfilen tillsammans med de andra långsamma fordonen!!
Under färden från Walldorf till skidorten han jag och mannen med många intelligenta diskussioner.
Hur och när ska man tanka? När och var får man kissa? Och ska dessa tillfällen synkas för att inte förstöra planen för när man ska tanka? Bensinen måste räcka genom Schweiz för där vill man inte tanka. Jag och dottern förstörde hela tank planeringen på ett tidigt stadium eftersom vi behövde kissa.


Vi hann också med en riktigt intressant diskussion omkring det ekonomiska läget på Cypern. Det löste vi snabbt.

Tillbaka till vår lägenhet och skidåkning:
Lägenheten är jättefin, stor och härlig. Tyvärr stank den rök (rökfritt hotell) och då menar jag stank. Stackars personal. De fick gardiner, överkast och kuddfodral i en påse av oss. Vi kunde inte vara i rummet utan fick först lägga ut allt på balkongen. Därefter kom städerskan och hämtade allt till tvätt och gardinen är redan tillbaka. Upphängd, visserligen blöt men den doftar fräscht. Resten får vi i morgon. 
Det blir nog bra till slut. Med franska, engelska, teckenspråk och luktsinne löser sig det mesta. 
I morgon väntar en ny skiddag förhoppningsvis med bättre sikt och kanske lite sol.

Så här trötta var mannen och dottern efter att dottern bytt pjäxor tre gånger. Undrar hur trött den irländske killen i skiduthyrningen var?
Dags att gå och äta. I dag blir det kycklingfilé med stekta potatiskuber. Till det ett glas rosé.
Skål på dig som inte kunde följa med. Vi saknar dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar