måndag 25 mars 2013

In i molnen



Efter en god frukost i en sanerad och fräsch lägenhet var det dags att ge sig ut i pisterna.


En närbild på en del av mannens frukost, mörk choklad med hela rostade nötter.

 Molnen låg i höjd med backen och sikten var  allt annat än bra.


Mannen hade som vanligt tagit ut routen och det var bara att hänga på. Upp i liften, ner i den ena backen efter den andra. Dålig sikt och till slut visste vi inte riktigt var vi var. Jag var dögnällig och bölfärdig och det var väl på vippen att jag blev lämnad åt mitt öde där uppe på alpens topp. Ingen sikt, illamående och yr. Till slut fick jag i alla fall fika.


Efter kaffe och macka blev läget något bättre. Det var till och med bitvis fri sikt och riktigt roligt att åka. När vi äntligen hittade liften tillbaka till vår by bestämde vi oss för lunch i lägenheten. Gott med goda rester och att få ta av sig alla kläder. Även om vädret har mer att önska så är det i alla fall inte kallt. Temperaturen är nog runt 5-6 plusgrader under molnen och helt plötsligt på eftermiddagen fick vi se solen.

Vilken lycka!
Skidåkning och sol hör ihop. Helt plötsligt blir skidåkningen rolig igen och livet blir mer förnöjsamt.


Kroppen är lagom ur funktion efter dagens åkning. Alla muskler är på helspänn när sikten är obefintlig och dessutom kommer jag sist ner vid varje stopp och när jag kommer då åker mannen och dottern vidare. Tur att jag inte är helt otränad. Att stretcha känns bra för mina muskler, men mannen och dottern ägnar sig åt att kommentera mina rörelser. Mamma du ser ut som en groda!


Just nu plaskar dottern i utomhuspoolen, mannen handlar och jag bloggar. Snart ska jag gå upp i lägenheten och sänka ner min kropp i ett skumbad. Det är sådant man kan ägna sig åt när man är på semester och har tillgång till badkar. Skönt för en trött kropp.
I morgon har vi lovat mannen att han får välja route utan att vi lägger oss i hans planer och han har redan börjat. Vi ska givetvis så långt bort man kan komma. Det finns en liten by längst bort i systemet där det luktar kogödsel och byn består av bondgårdar och är genuint mysig.


I morgon på mannens bemärkelsdag ska jag och dottern anstränga oss extra. Vi planerar att gå till bageriet för att köpa nybakade croissanter och pain au chocolat. Eller för att vara sanningsenlig så är det jag som måste klä på mig och ge mig i väg ut och dottern har lovat fixa frukosten. Mannen hotar redan med att gå upp vid 5-tiden för att "bonna" med yoghurt för att förhindra att svälta innan vi är färdiga. Det ska nog bli bra. Vi har köpt flaggspel och ballonger. Den lilla paketen ska vi fixa i kväll. Han kommer att bli riktigt överraskad och jätteglad. Kanske lika glad som när han fick Weber smokien. En del kring arrangemang krävs dock för att presenten ska bli bra. Hoppas vi kan få hjälp av äldsta dottern till detta.
Ni är alla välkomna på ett glas champagne i morgon. Vet ni vad? Jag är helt säker på att morgondagen kommer att bjuda på en helt fantastiskt solig dag i backen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar