torsdag 28 mars 2013

Pappa var är pisten?

Vaknar i ottan och var utvilad redan innan. Det enda tröttande momenten på semestern är skidåkning och att försöka vinna i UNO.
Vi gör vårt bästa i att slå dottern i UNO, men misslyckas hela tiden. Den som kommer först till 5 vinster vinner. I går stod det 4 till mig, 3 till mannen och 4 till dottern, men hon lyckades ändå vinna. jag fattar inte vilken spelgen hon har blivit begåvad med. Hon kommer ihåg vilka kort och vilken färg vi andra har. Själv kommer jag inte ihåg något alls och kör min egen taktik. Den gick nästan hem i går.
När jag steg ur sängen och kikade ut bakom gardinen såg jag en bekant syn.  Molnen låg åter vid balkongräcket. Efter morgonens toalettbesök drog jag bort gardinen och såg att snön vräkte ner och gör så fortfarande efter lunch.
Innan frukost var det dags för årets påskäggsjakt. Under natten hade påskharen varit på besök och letandet gick i vildaste laget.



Alla hittade till slut sina ägg och vi kunde avnjuta en lång och lugn frukost. I dag är det ingen idé att stressa ut. Snön fortsätter att vräka ner. 
Absolut ingen trängsel i liften och i pisten var vi ganska ensamma när vi väl kommit ut.



Skidåkningen i dag har inte varit av allra bästa sort, men väldigt rolig. Det var högt med snö i pisten även om vi stundtals inte visste om vi var i pisten eller utanför. Det var då man hörde dottern skrika - Pappa, var är pisten?


Jag är tacksam för alla pinnar som är utsatta så att man har en chans att ta sig ner när sikten är obefintlig. Det går inte så fort i dag. Snön är inte av den lätta sortens powder. 


Det är ganska tungt och jobbigt. Efter två timmars åkning bestämde vi oss för att ta lunch i lägenheten. Då var vi helt slut och blöta.
Mannen var blöt långt in på kalsongerna och han har nu beslutat att ge upp sina gamla skidbyxor från mitten av 80-talet och är för tillfället på jakt efter nya. Själv är man glad att man shoppade loss i Tenson affären i Åre under julen och är utrustad med varma, täta kläder. Det är bara handskarna som inte höll måttet. Vi planerar att fortsätta åka om någon timma. Jag är glad att jag har samlat lite gammal utrustning i min pjäxbag. De gamla handskarna är guld värda just nu eftersom de nya hänger på tork och lär inte bli torra på denna sidan midnatt.
Dags att gå upp till lägenheten och se om dottern är vaken. Hon tog tillfället i akt och däckade under duntäcket i väntan på att mannen ska komma tillbaka med nya skidbyxor. Har han otur så är det väl siesta stängt och han får ta på sig de gamla blöta som just nu hänger på handduks torken tillsammans med allt annat. Hela badrummet är som ett drivhus. Det är bara plantorna som saknas!
Lycka till med resan till Blåkulla i dag och god påskäggs jakt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar