söndag 2 november 2014

Farväl kära brasa


snart ett minne blott
Sotaren har varit på på besök och efter sotning och inspektion dömt ut halva skorstenen. Vad han inte vet är att vi eldat hej vilt i nästan 20 år, men nu har han tvingat oss till små fisbrasor. Det finns sprickor i skorstensstocken, vilket medför risker. Vi fick tömma skåpet på övervåningen där skorstenen löper bakom.
 Ja, mamma du kan vara lugn. Vi ska vara försiktiga. Även maken kan elda lugnt och sansat när det gäller även om han får lite abstinens.
Gårdagen  ägnades åt att fara runt och leta lämpliga fristående eldstäder med någorlunda gammaldags utseende. Inte het enkelt.

valmöjligheer
Mellan letandet hann vi med en härlig lunch i Auriol. Vädret är varmt och skönt och vi kunde sitta ute och äta.

smakade fantastikt
En loppis hann vi också besöka.

Ett fynd lyckades vi hitta (hemligt)
Allt tar väldigt lång tid när man ska köra runt och leta prylar till huset och vi måste snart vända hemmet med steken som vi köpt till Madame inför kvällens middag.
Det var tänkt att bli en välkomstmiddag för amerikanskan, men hennes plan i Detroit gick sönder så hon kommer först på måndag eftermiddag. 2 dagar försenad semester. Trist!
I dag blir det stilla byliv. Jag ska hasa runt i inneskorna och fleecetröja. Ingen make-up och jag tror jag skippar duschen också. Absolut inga bilutfärder i dag, det är ju söndag. Ni som känner mig vet att det inte kommer att ta många minuter förrän jag hittat på ett projekt och även involverat maken i detta. Just nu ligger han säkert på soffan och ägnar Arne Dahl och hans deckare all uppmärksamhet medan jag sitter här och bloggar. Tror jag ska mäta ut köket och göra om ritningen inför ombyggnaden. Jaha så var det gjort! Ett projekt för dagen. Sen måste jag även städa grannens utelats. Fy för, ser för jäkligt ut! De har bara lämnat allt ute efter sin måltid. Trist att behöva passera all skit varje gång man ska till sin egen trädgård.

Varenda bybo som passerat mig är upprörda över gårdagens påkörda kruka och det är fullt ståhej kring amerikanskans kruka. Hela byn är engagerad.

Maken fick rycka ut och hjälpa till


Dags för köksritning!

2 kommentarer:

  1. Lägg ett rör i skorstenen, det har vi och eldar så det glöder. Men vi har kamin, ingen öppen spis. Om det gör någon skillnad?

    SvaraRadera
  2. Kamin med insatsrör inköpt för att vi i framtiden ska elda säkert.

    SvaraRadera