tisdag 25 oktober 2016

Det är varmt både inne och ute

Temperaturen är ovanligt hög för årstiden och i går när vi eldade och använde ugnen samtidigt blev det i hetaste laget. Vi fick shunta med ytterdörren får att sänka värmen. Jag gick ut efter maten och då var det 18 grader i byn.

Behaglig temperatur utanför huset
 Verkar ovanligt varmt för en oktoberkväll ja, snart november. Dumt att klaga, men dagens utfärd till Aix bjöd på 21 grader. Det var i svettigaste laget med långärmad tröja, kofta och liten dunjacka. Det blev inte några inköp. Vi svettades i varje affär. Kollade efter morgonrock till dottern, men bara tanken på alla teddyfodrade pyjamaskostymer som erdjöds fick en att svettas.

Detta är tydligen vad fransyskorna föredrar istället för en normal morgonrock
Jag förstår inte riktigt hur de tänker men affärerna erbjöd ett stort antal olika heltäckande teddykostymer. När ska man ha dessa?
Halloween närmar sig och fransmännen älskar allt pynt till alla möjliga och omöjliga högtider om man nu kan kalla halloween för högtid. De pyntar och fejar i kubik.

Pyntat inför spökfest
Huuuuu!
Vi vaknar senare och senare för varje dag och i dag var inget undantag. Halv nio! Jag vet inte när det hände senast. Tänk om jag börjar bli som min syster!
I morgon är det jag som ställer klockan och går upp halv åtta. Man får ju liggsår av att sova så länge. Regnet öste ner under min morgon runda och jag är glad att jag packade ner min cykeljacka. Äntligen har jag fått användning för den.
I dag blir det rester till middag. Det kan inte bli fel. Mannens matlagning är superb och gårdagen bjöd på hamburgare. Det  var nog en av de godaste han gjort. Helt superba.
Delikat hamburgare
Ska se om jag kan fånga grannens skräckinjagande skalle på bild.



1 kommentar:

  1. Fantastiska temperaturer! Här var det nog nära 0 natten som var. Brrr.

    SvaraRadera